۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۵۴۵۱۳۴
شرح اجتماعی نهج البلاغه؛

نبود اقتصاد سالم تهدید جدی علیه فرهنگ

حجت الاسلام عرفاتی با بیان اینکه امر معاش از معاد جدا نیست، گفت: امروزه باید بدانیم که اگر اقتصاد سالم نداشته باشیم، فرهنگ دینمداری با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.
حجت الاسلام عرفاتی

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه امیرمؤمنان(ع) در آستانه‌ شهادت در وصیتی به امام حسن(ع) فرمودند «وَ اقْتَصِدْ یَا بُنَیَّ فِی مَعِیشَتِكَ وَ اقْتَصِدْ فِی عِبَادَتِكَ» گفت: مراد از واژه «اقتَصِد»، میانه روی است؛ انسان ها باید در معیشت و امر عبادت میانه رو باشند و هیچگاه دنیارا فدای آخرت و آخرت را فدای دنیا نکنند.

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در حکمت 382 نهج البلاغه فرمودند «شبانه روز مؤمن سه قسمت است، قسمتي كه در آن با پروردگارش راز و نياز كند و قسمتى كه باصلاح معاش پردازد و قسمتى كه بلذّت و استراحت روا و آبرومند مشغول شود و خردمند را نرسد كه سفر كند مگر براى يكى از سه مقصد: اصلاح معاش، يا تحصيل زاد معاد و يا كاميابي بر وجه حلال».

وی به تشریح حکمت یادشده پرداخت و ابراز داشت: امام علی(ع) اوقات مؤمن عاقل را به سه قسم تقسيم كرده است بر حسب آنچه به اقتضاى حكمت عملى و نظر درست شايسته است: يک قسم آنکه به عبادت و مناجات پروردگار خود بپردازد و اين قسم در درجه اوّل اهمیت است و قسمى كه براى خاطر قسم اوّل معاش لازم را فراهم آورد و قسمى را نيز بين خود و لذّت‌های جايزى كه شايسته و نيكو است خلوت كند و اين دو قسم به خاطر قسم اوّل لازم بوده چون بدون اينها قسم اوّل ناممكن است.

زندگی منهای ارتباط با خداوند مساوی است با بی دین شدن

حجت‌الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه امروزه توجه به خداوند در زندگی‌ها کمرنگ شده است، خاطرنشان کرد: اگر زندگی ما منهای ارتباط با خدا باشد به‌ یقین همه چیز را از دست می‌دهیم.

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه با بیان اینکه امر معاش از معاد جدا نیست، عنوان کرد: امروزه باید بدانیم که اگر اقتصاد سالم نداشته باشیم،  فرهنگ دینمداری با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی یادآور شد: انسان باید نیازهای جسمی خود را از راه حلال برطرف کرده و همواره در دنیا به‌گونه‌ای عمل کند که زمینه رستگاری‌اش را در آخرت فراهم سازد./841/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات