۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۵۴۴۷۲۳
استاد حوزه علمیه:

بازار جامعه اسلامی مرکز امر به معروف باشد

حجت الاسلام مداحی با تأکید بر اینکه بازار جامعه اسلامی باید مرکز امر به معروف و نهی از منکر باشد، گفت: کسبه باید همواره در حال خرید و فروش به اقامه این امر دینی بپردازند و خود را در برابر آن مسئول بدانند.
بازار

حجت الاسلام عباس مداحی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، دین اسلام را دینی جامع و کامل معرفی کرد و گفت: اسلام برای همه رفتارهای بشریت در همه عرصه ها برنانه ریزی کرده است که یکی از آن زمینه ها، کسب و کار است.

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه در روایات بر کسب و کار بسیار تأکید شده است، اظهار داشت: بر اساس روایات، کسی که برای رفاه خانواده اش تلاش می کند، مانند مجاهد در راه خداوند است.

کاسبان با کسب حلال زمینه تقرب به خداوند را برای خود فراهم سازند

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «کسی که دنیا را برای آخرت و آخرت را برای دنیا رها کند، از من نیست»؛ انسان باید به معیشت خود توجه داشته باشد و با کسب و کار حلال زمینه تقرب به پروردگار را برای خود فراهم سازند.

حجت الاسلام مداحی خاطرنشان کرد: بر اساس روایات ضروری است که کاسبان ابتدا فقه و احکام را بیاموزند، سپس به تجارت بپردازند، چراکه این مسأله سبب می شود در کسب و کارشان دچار خطا نشوند.

مدارس علمیه باید میان بازار ساخته شود

پژوهشگر حوزوی افزود: در قدیم، حوزه های علمیه میان بازار ساخته می شد و کاسبان برای یادگیری احکام تجارت به آنجا رفته و احکام تجارت را می آموختند؛ امروزه نیز برخی حوزه های علمیه در تهران، اصفهان و سایر نقطه های کشور میان بازار قرار دارد که همین سبب ارتباط مؤثر میان حوزه و کاسبان می شود که اثرات بسیار خوبی دارد.

وی برخی صفات و اخلاق بازاریان را از دیدگاه اسلام اینگونه توصیف کرد: رعایت انصاف، تلاوت قرآن کریم، سحرخیزی، رعایت حق مشتری، اخلاق مداری، توجه به نماز اول وقت، تلاش در جهت کسب رزق حلال و دوری از حرام و مراقبت بر ارتباط با مشتریان نامحرم از جمله صفات و اخلاق کسبه است.

بازار جامعه اسلامی باید مرکز امر به معروف و نهی از منکر باشد

حجت الاسلام مداحی در پایان با تأکید بر اینکه بازار جامعه اسلامی باید مرکز امر به معروف و نهی از منکر باشد، یادآور شد: بازاریان و کسبه باید نسبت به این مسأله توجه داشته باشند و همواره در حال خرید و فروش به اقامه این امر دینی بپردازند و خود را در قبال آن مسؤول بدانند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات