۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۵۴۴۶۶۵
پژوهشگر حوزوی هشدار داد؛

آپارتمان نشینی؛ مظهر ترویج فردگرایی

حجت الاسلام معین زاده با بیان این که آپارتمان‌نشینی روحیه فردگرایی را گسترش می دهد گفت: این نوع زندگی سبب افسردگی بانوان شده و مراقبت از پدران و مادران سالمند را در این آپارتمان‌ها سخت تر کرده است.
آپارتمان نشینی

حجت‌الاسلام حسین معین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی همچون مسائل اقتصادی، افزایش قیمت زمین و کمبود مسکن زندگی آپارتمان‌نشینی گسترش پیدا کرده است، گفت: این موضوع سبب تغییر در سبک‌ رفتار، اخلاق و روابط میان ساکنان این بناها شده است.

پژوهشگر حوزوی بابیان اینکه سبک زندگی آپارتمانی آسیب‌های فراوانی را به اخلاق و رفتار مردم وارد کرده است، اظهار داشت: تنها راه درمان این آسیب‌ها بازگشت به ارزش‌های اخلاقی و سبک زندگی بر مبنای آموزه‌های اسلامی است.

وی ادامه داد: ما باید مسکن فرد مسلمان را بر اساس آموزه‌های اسلامی طراحی و از این طریق بسترهای لازم برای بندگی و بالندگی او را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام معین زاده به تبیین آسیب‌های سبک زندگی آپارتمانی پرداخت و عنوان کرد: کوچک بودن محیط خانه، نداشتن حیاط، رعایت نکردن حقوق فردی و اجتماعی همسایگان و مواردی ازاین‌دست ارمغان این سبک زندگی است و تنها راه نجات از این آسیب‌ها حرکت بر مبنای آموزه‌های اسلامی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زندگی توحیدی است.

پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: تنها وجه تمایز زندگی موحدان با مادی‌گرایان در رعایت شئونات دینی هویدا می‌شود؛ بر این اساس مسلمانان نباید زندگی خودشان را با آن‌ها مقایسه کنند، چراکه آن‌ها بر مبنای ارزش‌های دینی زندگی نمی‌کنند، درحالی‌که ما باید بر اساس آموزه‌های اسلامی رفتار کنیم.

وی ابراز داشت: آپارتمان‌نشینی موجود روحیه فردگرایی منفی را گسترش داده و سبب افسردگی بانوان شده است، افزون بر این‌ها مراقبت از پدران و مادران در دوران سالمندی در این آپارتمان‌ها بسیار سخت است و همچنین محدودیت فضای خانه باعث محرومیت کودکان و نوجوانان از حرکات طبیعی موردنیازشان و درنهایت موجب اختلال درروند رشد جسمی و روحی آن‌ها شده است.

سبک آپارتمان نشینی سبب روی آوردن فرزندان به فضای مجازی می شود

حجت‌الاسلام معین زاده با اشاره به‌ضرورت وجود فضای طبیعی و باز برای بازی فرزندان در کنار آپارتمان‌ها بیان کرد: اگر فرزندان جایی برای بازی نداشته باشند به فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری روی می‌آورند، آرام‌آرام نشاط و طراوت خودشان را از دست‌داده و دچار آسیب‌های فراوان اخلاقی، تربیتی، جسمی و روحی می‌شوند.

پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: برای رهایی از آسیب‌های آپارتمان‌نشینی باید فرهنگ رعایت حقوق همسایگان مبتنی بر آموزه‌های اسلامی را ترویج داده، موازین اسلامی را رعایت کنیم و مکان مشخصی برای بازی و تفریح اهالی آپارتمان طراحی کنیم؛ مسؤولان شهرسازی، مهندسین و شهرداری‌ها باید برای جبران فضای محدود آپارتمانی، فضاهای سبز و تفریحی، علمی و معنوی و ورزشی در کنار آپارتمان ها طراحی و ایجاد کند.

وی وضعیت چینش آپارتمان‌ های موجود را مغایر اصول اسلامی دانست و یادآور شد: ما مسلمانیم با توجه به این‌که الگوی مسکن پیامبر اکرم(ص) پیرامون مسجد شکل‌گرفته است، خانه خدا باید در مجتمع‌های آپارتمانی محوریت داشته باشد و مسجد چون نگین در قلب این فضاها بدرخشد و همگان به‌آسانی به آن دسترسی داشته باشند و به نماز و عبادت بپردازند؛ به‌یقین با عمل‌ به آموزه‌های اسلام می‌توانیم آرامش و آسایش را بر این خانه‌های عمودی حاکم کنیم./۸۴۱/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات