۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۴۴۴۳۳
معاون سابق آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ادغام این دو نهاد نیست

معاون سابق آموزش دفترتبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که وحدت به این معنا نیست که این دو نهاد با هم ادغام شوند، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه وحدت علم و دین نیست چرا که دانشگاه از علم عاری نیست و هر دو نهاد علمی هستند.
وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، معاون سابق آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست تخصصی «بایسته های فرهنگی و علمی در وحدت حوزه و دانشگاه ( چالش ها و راهکارها)» که در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) شامگاه 30 آذر برگزار شد، گفت: سخن از وحدت حوزه و دانشگاه به معنای سه اتفاق مبارک در راستای درک متقابل است.  

این مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در واقع وحدت حوزه و دانشگاه به معنای درک حوزه از مختصات، عملکرد، قدرت ها و ضعف های دانشگاه و برعکس است، افزود: در سندهای رسمی که در کشور درباره تعریف دانشگاه وجود دارد که بیشتر غربی نیز است در این تعریف درک آن کسانی است که نهاد دانشگاه را نهادی بریده از دین و ارزش می دانند و در عین حال مختصات آن بومی است.

استاد درس خارج فقه و اصول با اشاره به این مطلب که اگر گفته شود که حوزه های علمیه جزء موسسات فرهنگی هستند نه علمی، این درک دچار مشکل است، تصریح کرد: در واقع بخشی از این درک متقابل نتیجه درون گرایی در دو محیط حوزه و دانشگاه است.

وی درادامه با بیان اینکه  یکی از راهکارها برای وحدت بین حوزه و دانشگاه، انس و اعتماد بین بسیاری از شخصیت های حوزوی با دانشگاهیان است، اظهار کرد: این شخصیت ها در حالی که پروژه علمی مشترک نداشته اند اما در عین حال این انس وجود دارد چرا که حاصل مراودات است.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان اینکه ارتباط و هکاری این شخصیت های محوری حوزه و دانشگاه در راستای وحدت حائز اهمیت است، تصریح کرد: در حال حاضر این تعامل ها و همکاری ها در مرکز صفر نیست و در این راستا تعاملات خوبی بین این دو نهاد صورت گرفته است.

معاون سابق آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در هسته مشترک علمی کشور حوزویان و دانشگاهیان حضور دارند، اظهار کرد: از طرفی در هین شرایط فعلی انبوهی از مجلات علمی داریم که هیأت های تحریریه آنها هم جزء حوزویان و هم دانشگاهیان هستند.

معاون سابق آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که وحدت به این معنا نیست که این دو نهاد با هم ادغام شوند، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه وحدت علم و دین نیست چرا که دانشگاه از علم عاری نیست و هر دو نهاد علمی هستند.

وی ادامه داد: حوزه نهادی تبلیغی، ارزشی و ترویجی است و از طرفی این تعارض علم و دین ارتباطی به وحدت حوزه و دانشگاه ندارد و این جنبه تقدسی و ارزشی برای وحدت حوزه و دانشگاه نیست./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات