۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۵۴۴۳۲۶
آیت الله فاضل لنکرانی:

مسائل کلامی بدون قواعد اصولی به خوبی دانسته نمی شود

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اساتید کلام و اصول باید مباحث اصولی که در کلام نقش دارند را بررسی کنند و با وارد کردن آنها به کلام، مباحث اعتقادی را وسعت بخشند.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در یازدهمین مجمع عمومی انجمن کلام حوزه که در سالن کنفرانس ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با تأکید بر لزوم بکارگیری مباحث اصولی در علم کلام گفت: این انجمن باید با استادان برجسته خارج اصول که اهل تحقیق هستند، ارتباط برقرار کنند و از این ارتباط برای توسعه علم کلام استفاده کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اساتید کلامی و اصولی باید مباحث اصولی که در کلام نقش دارند را بررسی کنند و با وارد کردن آنها به کلام، مباحث اعتقادی را وسعت بخشند.

وی بررسی اعتقادات مرحوم صدوق(ره) را با متد اجتهادی ضروری دانست و ابراز داشت: اگر این کتاب با روش های اصولی امروزی بررسی شود، بسیاری از روش ها و استدلال های آن را تغییر خواهد داد.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: اگرمرحوم صدوق(ره) علم اصولی امروزی را در دست داشت، به یقین قائل به «سهوالنبی» نمی شد.

عضو جامعه مدرسین عنوان داشت: مبنای اصولی خبر واحد، قضایای حقیقیه و خارجیه، استصحاب شرایع سابقه، تعارض و مقتضی از جمله مباحث اصولی است که می تواند به کلام وارد شده و مباحث کلامی را متحول کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه باید بیشتر نسبت به مباحث کلامی اهتمام بورزند، اظهار داشت: ضرورت دارد کتاب شرح تجرید و متون قوی تر برای تدریس وارد محافل درسی شود؛ البته ناگفته نماند که پژوهش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است، اما محافل درسی و بحثی آن رونقی که باید داشته باشد را ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان با تأکید بر اینکه بدون مباحث اصولی، مسائل کلامی به خوبی دانسته نمی شود، عنوان داشت: حل بسیاری از شبهات در زمینه تفسیر آیات قرآن کریم مبتنی بر فهم عمیق مباحث اصولی است./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات