۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۵۴۴۳۲۰
آیت الله مکارم شیرازی:

جامعه باید با عبرت از تاریخ راه سعادت را در پیش بگیرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در قرآن کریم واعظانی برای رهنمون سازی انسان به سوی سعادت معرفی شده است، گفت: یکی از آن واعظان «تاریخ» است که انسان با مطالعه آن می تواند عبرت های فراوانی گرفته و با رعایت آنها سعادتمند شود.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در درس اخلاق ویژه طلاب که امشب در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه در قرآن کریم واعظانی برای رهنمون سازی انسان به سوی سعادت معرفی شده است، گفت: یکی از آن واعظان «تاریخ» است که انسان با مطالعه آن می تواند عبرت های فراوانی گرفته و با رعایت آنها سعادتمند شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه، اهمیت تاریخ را از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) اینگونه توصیف کرد: حضرت(ع) در این نامه می فرمایند «اگر چه از زمان حضرت آدم(ع) تا کنون زنده نبوده ام، اما درباره پیشینیان مطالعه کردم، آثارشان را بررسی کردم و درباره آنها فکر کردم، تا جایی که گویی با مطالعه تاریخ گذشتگان از زمان آدم(ع) تا کنون عمر من طولانی بوده است»؛ نتیجه عمر، تجربیات فراوان است، بنابراین اگر انسان از گذشتگان درس عبرت بگیرد، گویا عمر او به همان اندازه طولانی شده است.

وی با بیان اینکه بخش مهم و قابل توجهی از قرآن کریم به بیان تاریخ گذشتگان اختصاص داده شده است، عنوان داشت: خداوند این مسائل را در قرآن کریم بیان کرده است تا درس های تربیتی و مواعظ لازم را از این طریق به بشریت بیاموزد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به آیه های 15، 16 و 17 سوره سبأ اشاره کرد و ضمن تشریح بخشی از سرگذشت قوم سبا ابراز داشت: سرزمین این قوم بسیار با برکت و متنعم بود، اما خداوند آنها را به سبب کفران نعمت گرفتار عذاب کرد و همه کاخ ها، باغ ها و خانه هایشان را با سیل بزرگی نابود کرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: باید بدانیم که اگر تمدنی رشد و توسعه پیدا کرد، اما افراد در آن تمدن به تهمت زدن، دروغ گفتن، فساد کردن و غیره بپردازند و قدر آن را به خوبی ندانند، به یقین گرفتار عذاب الهی خواهند شد.

وی تأکید کرد: ضروری است افراد جامعه ما به ویژه جوانان قدردان نعمت هایی همچون جوانی، امنیت، قرآن کریم، اهل بیت(ع) و اسلام باشند، زیرا در غیر این صورت این نعمت های گرانبها از آنها گرفته خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان تاریخ را واعظی خاموش خواند و خاطرنشان کرد: ما باید با تاریخ و مطالعه سرگذشت پیشینیان و نظر به کاخ های بزرگ که هم اکنون ویران شده است درس عبرت گرفته و نکات به دست آورده را در زندگی خود به کار ببندیم تا سعادتمند شویم./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات