۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۵۴۴۲۹۸
حجت الاسلام مسعودی مطرح کرد؛

ضرورت وجود طرح کلان در پژوهش های علمی

رییس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: اگر نیازهای پژوهشی را بر مبنای طرح کلان پژوهش پیگیری کنیم، می توانیم به مسائل بزرگی که در عرصه علوم حدیث وجود دارد پاسخ بدهیم.
حجت الاسلام  مسعودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی در هشتمین همایش حدیث پژوهش که امروز در سالن اجتماعات دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد با اشاره به اهمیت پژوهش عنوان کرد: جدیت در پژوهش یکی از راه های موفقیت در پژوهش محسوب می شود و اگر این جدیت وجود نداشته باشد، پژوهش ها به سرانجام نخواهد رسید.

وی افزود: پژوهش واقعی زمانی انجام می شود که به وسیله آن، روح انسان عرق کند و همانطور که یک ساختمان با ریختن عرق جسم بالا می رود، یک متن پژوهشی نیز با ریختن عرق روح به نتیجه می رسد.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: یک پژوهشگر باید آن چنان با موضوعات پژوهشی انس بگیرد که حتی در رؤیا نیز به آن بیندیشد و در جایی که هیچ مسأله علمی هم مطرح نمی شود، بازهم دغدغه ذهنی او موضوع پژوهش باشد.

وی عرصه های پژوهشی در علوم حدیث را بسیار زیاد دانست و خاطرنشان کرد: در یک بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در پنج مسأله اصلی حدیث، کار قابل عرضه ای به زبان امروزی وجود ندارد در حالی که دارالحدیث از 20 سال پیش با هدف پر کردن این خلأها تشکیل شده است.

حجت الاسلام مسعودی اضافه کرد: عرصه های پژوهشی در حوزه علوم حدیث بسیار زیاد است و پژوهشگران با تلاش خود می توانند در این عرصه ها ورود جدی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر طرح و ایده کلان در زمینه علوم حدیث وجود داشته باشد که براساس آن بتوانیم موضوعات مختلف را در کنار هم قرار داده و نیازهای پژوهشی را پیگیری کنیم، می توانیم به مسائل بزرگی که در عرصه علوم حدیث وجود دارد پاسخ بدهیم.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث تأکید کرد: علاوه بر داشتن طرح کلان، باید افراد متخصص دغدغه مند و با توان علمی متناسب با پژوهش های مورد نیاز را نیز پیدا کرده و پژوهش ها را به سمت تأمین نیازهای پژوهشی مورد نظر هدایت کنیم.

وی ابراز کرد: اساتید، اعضای هیأت علمی و گروه های علمی باید به صورت جدی و دقیق روند نگارش مقالات، رساله و پایان نامه ها را هدایت کرده و بررسی کنند که این محصولات پژوهشی مجموعاً چه نیازی از جامعه را برطرف می کنند.

حجت الاسلام مسعودی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پژوهشی با اسم خدا آغاز و سود حاصل از نگارش آن نیز با خلوص نیت برای جامعه مفید و اثر بخش باشد، تبدیل به حسنه دنیا و آخرت افراد می شود./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات