۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۴۴۲۹۴
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث:

روند علم در کشور به سمت سطحی نگری و ساده انگاری پیش می رود

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: افت آموزشی و تحصیلی و ضعف پژوهش در کشور به این دلیل است که کسب مدرک جایگزین پژوهش و علم آموزی شده است.
شفیعی سروستانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم شفیعی سروستانی در هشتمین همایش حدیث پژوهش که امروز در سالن اجتماعات دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد، با اشاره به الزامات پژوهش در فضای علمی کشور عنوان کرد: یکی از عواملی که سبب می شود پژوهشگر موفق شود، اتکا به خداوند و استعانت از پروردگار است چراکه هر قدمی که انسان بر می دارد باید در مسیر رضایت الهی باشد.

وی افزود: برخورداری از مایه های علمی مورد نیاز، یکی دیگر از عوامل موفقیت پژوهشگران است و همچنین توجه به موضوع پژوهش به عنوان دغدغه شخصی و انجام پژوهش های مرتبط با نیازهای نظری جامعه اسلامی از دیگر عوامل موفقیت پژوهشگران محسوب می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: اساتید دانشگاه نیز باید پژوهش را مورد توجه بیشتری قرار دهند و بخشی از وقت خود را به پژوهش اختصاص دهند.

وی مدرک گرایی و دوری از پژوهش را از آفت های نظام آموزشی کشور دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه روند تحصیل و علم آموزی در کشور ما به سمت سطحی نگری، مدرک گرایی و ساده انگاری پیش می رود و این یک آفت بزرگ است.

شفیعی سروستانی اضافه کرد: افت آموزشی و تحصیلی و ضعف پژوهش در کشور به این دلیل است که کسب مدرک جایگزین پژوهش و علم آموزی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: برای خروج از این روند اشتباه باید پژوهش محوری جایگزین آموزش محوری شده و نقش علم آموزی نسبت به مدرک گرایی پر رنگ تر شود.

وی ابراز کرد: متأسفانه روندی که در دانشگاه های ما وجود دارد این است که آموزش به عنوان محور قرار می گیرد و پژوهش در حاشیه است و همین موضوع نیز تولید علم و پژوهش های کاربردی در کشور را دچار مشکل کرده است.

شفیعی سروستانی در پایان خاطرنشان کرد: تنها کار جدی پژوهشی که در دانشگاه ها صورت می گیرد، تدوین پایان نامه ها است که روز به روز توجه به پایان نامه ها نیز کمتر می شود و این موضوع در بلندمدت مشکلات فراوانی را به وجود می آورد./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات