۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۴۲۶۷
حجت الاسلام افلاکیان:

دانشمندان با پژوهش ماندگار می شوند

معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آنچه که سبب ماندگاری آموزش عالی می‌شود، پژوهش ‌محور بودن مجموعه ها است.
محمد ابراهیم افلاکیان

حجت‌الاسلام‌ محمد ابراهیم افلاکیان، معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت ‌و ‌گو با خبرگزاری رسا در همدان، با تأکید بر اهمیت جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: خروجی و نتیجه مراکز آموزش عالی مانند حوزه علمیه در سه بخش تحقیق و پژوهش، تحصیل و آموزش و تبیلغ آشکار می‌شود.

معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه از مهم‌ترین شاخصه‌های خروجی حوزه علمیه پژوهش است، تشریح کرد: اگر حوزه علمیه و مراکز آموزش عالی فعالیت پژوهشینداشته باشند آرام آرام به سمت از بین رفتن می‌روند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت پژوهش محوری افزود: آنچه که سبب ماندگاری آموزش عالی می‌شود، پژوهش ‌محور بودن مجموعه ها است از این رو نباید این موضوع مغفول واقع شود.

معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه راز ماندگاری افراد پژوهش است، گفت: با بررسی تاریخ پژوهش در جهان تشیع به این نتیجه می رسیم که بعد از آغاز غیبت کبری محققانی همچون شیخ طوسی، شیخ مفید و عالمان دینی مانند شیخ صدوق آثار  علمی، پژوهشی ارایه کردند که به صورت منبع  اصلی و پایه دروس حوزه علمیه شده و سبب ماندگاری آن ها از قرن چهارم تا کنون شده است.

ایجاد مطالعات میان‌رشته‌ای، نتیجه آموزش پژوهش‌محور است

حجت الاسلام افلاکیان اظهار کرد: مهم‌ترین نتیجه آموزش پژوهش‌محور، ایجاد مطالعات میان‌رشته‌ای است،  چرا که در صورت عمیق شدن و به ‌روز شدن مسایل، مباحث میان‌رشته‌ای شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر علوم به صورت تحقیقی و تفسیری بیان و نقاط ضعف نظریه ‌پردازی‌ها و فرضیه ‌های اشتباه استخراج شود و مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد، کمکی برای علوم دیگر نیز خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره آسیب‌های مساله پژوهش‌، گفت: عدم تسلط به صوت‌ها و متن‌های انگلیسی علمی جهان، مهم‌ترین آسیب پژوهش در حوزه‌های علمیه است چراکه زبان علمی حوزه علمیه عربی است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که پژوهش در حوزه دیر شروع می شود بدین معنا که طلاب در سطح یک و دو به دنبال نشر مقالات علمی نیستند البته با رویکرد جدید مدیریت حوزه‌های علمیه و معاونت پژوهش این مشکل درحال رفع شدن است.

حجت‌ الاسلام افلاکیان مشکلات مالی در عرصه پژوهش را از دیگر مشکلات دانست و بیان کرد: با کمی بررسی مشاهده خواهیم کرد که برای پژوهش‌های علوم تجربی، ریاضی و علوم انسانی در دانشگاه، بودجه بسیار مناسبی در نظر گرفته می‌شود و این درحالی است که بودجه محققان حوزه ‌های علمیه در زمینه ساختار سازی مباحث علوم انسانی و اسلامی بسیار ناچیز و پایین است، به همین دلیل گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی از اهالی پژوهش در حوزه علمیه رغبتی به ورود در این عرصه ندارند.

دراختیار قرار گرفتن متون پژوهی علما از افتخارات بزرگ حوزه است

معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: جهان امروز نیازمند پژوهش‌های الکترونیکی در رسانه‌های مکتوب و مجازی جهان است و خوشبختانه حوزه علمیه به لحاظ پژوهش الکترونیکی و رسانه مجازی جزء مراکز پیشتاز است.

وی در پایان گفت: این امر مایه خرسندی است که برخی از پژوهشگران بزرگ حوزه علمیه مانند حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگر علما متون پژوهشی خود را به صورت الکترونیکی و رایگان در اختیار معرفت‌ جویان قرار داده‌ و این جزو افتخارات حوزه علمیه است./979/ت303/ب1

ارسال نظرات