۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۵۴۴۲۶۳
یادداشت طلبگی؛

مطالبه‌گری کار حوزه علمیه است

از حوزه علمیه و روحانیت انتظار فریادهای دادخواهانه و عدالت ­طلبانه خمینی وار می رود.
حوزه تمدن ساز

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در همایشی که با عنوان «حوزه بین الملل، حوزه تمدن ساز» در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، از ضرورت توجه به رویکرد تمدنی اسلام، لزوم داشتن نگاه منظومه ای و فراساحتی، و لزوم توجه به گفتمان بین المللی در حوزه سخن به میان آمد که به حق این لزومات همگی از بایسته ­های ضروری در مسیر تمدن سازی ­اند.

سؤال اساسی در راه تمدن سازی حوزه این است که آیا حوزه کنونی قابلیت تمدن سازی را دارد؟ آن مفاهیمی که ماهیت تمدن اسلامی حول آنها تشخص پیدا می­ کند امروز تا چه اندازه دغدغه حوزه است؟ البته پرداختن به تمامی آن مفاهیم بنیادین در این مجال نمی­ گنجد اما یکی از آن مفاهیم مهم «عدالت» و «عدالتخواهی» است. حوزه کنونی تا چه میزان در تبدبل این مفهوم بنیادین به یک گفتمان رایج همت گذاشته است؟ و آیا اساسا بحث تمدن سازی اسلامی بدون رویکرد عدالتخواهی معنا پیدا می­کند؟

جامعه امروز در حالی گرفتار بی­ عدالتی­ های اجتماعی، اقتصادی، قضائی، اختلاس ها و تبعیض های ناروا، مشکلات مؤسسات اعتباری و سوء مدیریت در سامان بخشی به آنها و غیره است و از حوزه و روحانیت انتظار فریادهای دادخواهانه و عدالت ­طلبانه خمینی وار دارد.

ثمره این انفعال و عدم موضع انقلابی و عدالتخواهانه، سلب اعتماد مردم از حوزه و روحانیت و بدبینی نسبت به آنهاست. آنان حوزه­ای را می ­نگرند که دیگر همانند گذشته داعیه مبارزه با ظلم و عدالتخواهی ندارد! حوزه­ای را نظاره می­ کنند که در طول تاریخ همواره سردمدار جنبش­ های عدالتخواه و مبارز با ظلم بوده و امروز در سکوت فرو رفته است تا آنجا که حتی فاقد تشکل هایی همانند تشکل های مطالبه­ گر دانشگاهی است. از خود سؤال می­ کنند که حوزه را چه شده؟ چرا دیگر مثل گذشته حقوق مردم و مستضعفین را مطالبه نمی ­کند؟ و این سوالی است که امروز حوزویان و نخبگان حوزه باید بدان پاسخ دهند.

اگر امروز حوزه علمیه داعیه تمدن سازی اسلامی دارد آیا نباید حقیقت عدالتخواهی را که از ارکان اصلی ساخت تمدن اسلامی است در خویش زنده کند؟ در زمانی که اعتراضات مردمی نسبت به اوضاع فعلی روز به روز در حال افزایش است چرا حوزه سکوت خود را نمی­ شکند و به حمایت از مستضعفین جامعه فریاد عدالت خواهی سرنمی­ دهد؟ نخبگان حوزه باید چاره­ای بیاندیشند و تا دیر نشده حوزه را از این انفعال مخرب خارج کنند./841/پ۲۰۲/س

حجت الاسلام داود مؤذنیان، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات