۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۴۴۲۳۲
آیت الله سبحانی:

القاب حوزوی نباید از بین برود/ کاستی های حوزه رفع شود

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که القاب حوزوی نباید از بین برود، گفت: القاب ثقة الاسلام، حجت الاسلام، آیت الله و فقیه باید استعمال شود نه این که القابی مانند دکتر مورد استفاده قرار گیرد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خدا فراموشی را سبب خود فراموشی انسان دانست.

وی افزود: خداجویی و خداخواهی مطابق فطرت و آفرینش انسان است و اگر کسی خدا را فراموش کند در واقع خود را فراموش کرده است، هنگامی که زندگی دچار مشکل می شود حتی ملحد و کافر نیز در درون خود به خدا پناه می برند چون فطرت انسان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی ملحدان بر این عقیده هستند که اعتقاد به خدا از خود بیگانگی است، اظهار داشت: این سخن کاملا اشتباه است چرا که خداجویی عین خود خواستن انسان است.

وی ادامه داد: انسان باید اعتماد به نفس با توکل به خداوند متعال داشته باشد، غربی ها می گویند اعتماد به نفس خالی کارساز است اما ما می گوییم که اعتماد به نفس باید متصل به استمداد الهی باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که لقب های موجود در حوزه نباید از بین بروند، ابراز داشت: القاب ثقة الاسلام، حجت الاسلام و آیت الله و مانند فقیه، محقق و مجتهد باید استعمال شود نه این که به جای آن ها از القابی مانند دکتر استفاده شود.

وی عنوان کرد: استفاده از القاب غیر حوزوی نوعی از خود بیگانگی است، اگر کسی در دانشگاه درس بخواند دکتر است اما وقتی کسی در حوزه درس می خواند و سطح 4 را دارد باید از القاب حوزوی استفاده کرده و از القاب بیگانه نسبت به حوزه بهره نگیرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید خود باور بوده و خود باخته نباشیم، همین القابی که در حوزه از سوی علمای بزرگ صادر شده باید مورد استفاده حوزویان باشد که این کار مقام را پایین نمی آورد بلکه بالاتر می برد، حوزه بیش از هزار سال نتیجه بخش است از این رو باید آن را با عناصرش استفاده و البته کاستی ها را رفع کرد./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات