۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲
کد خبر: ۵۴۴۱۷۹
آیت الله فاضل لنکرانی:

متصدی اجرایی‌سازی مسأله وحدت حوزه و دانشگاه مشخص شود

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) رفع تعارض میان علم و دین، توسعه علم و دین، بقای انقلاب اسلامی و حفظ اتحاد جامعه را چهار هدف اساسی امام راحل از طرح مسأله حوزه و دانشگاه دانست.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش «وحدت حوزه و دانشگاه؛ تبیین دیدگاه امام خمینی(ره)» که شب گذشته در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، ضمن اظهار تأسف از اینکه بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی هنوز وحدت میان حوزه و دانشگاه محقق نشده است، گفت: ضرورت دارد مسؤولان حوزه و دانشگاه نسبت به این مسأله برای نسل امروزی پاسخ روشنی بدهند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با انتقاد از اینکه هنوز متصدی اجرای نظریه وحدت حوزه و دانشگاه مشخص نیست، اظهار داشت: امروزه حوزه و دانشگاه باید این مسأله را آسیب شناسی کنند و آن را به نتیجه برسانند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به اندازه مباحث فقهی و اصولی برای تبیین مسأله وحدت حوزه و دانشگاه توان گذاشته است، ابراز داشت: این موضوع یکی از درخشان ترین اندیشه های امام راحل است، بنابراین در این مسأله باید با مبانی اجتهادی وارد شد و همه ابعاد آن را تبیین کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی مسأله وحدت حوزه و دانشگاه را از موضوع وحدت میان شیعه و سنی بااهمیت تر قلمداد کرد و عنوان داشت: دانشگاه به جهت وجود شاخه های متعدد علوم باید از حوزه جدا باشد، از این رو دشمن روزنه ای پیدا کرد تا با تفرقه افکنی میان این دو نهاد علمی، علم و دین را مقابل همدیگر قرار دهد؛ به بیان دیگر دشمن سعی کرد روحانیت را به بی سوادی و باقی ماندن در گذشته متهم کند و از سوی دیگر تلاش کرد تا دانشگاه را در نگاه حوزویان نهادی بی بندوبارو ضد دین جلوه دهد که امام خمینی(ره) متوجه شدند و تلاش کردند تا جلوی این تقابل را بگیرند.

عضو جامعه مدرسین به تشریح اهداف امام خمینی(ره) از طرح مسأله «وحدت حوزه و دانشگاه» پرداخت و بیان داشت: اولین و مهم ترین هدف از طرح این موضوع «رفع تعارض میان علم و دین» است؛ باید دانست که علم و دین مکمل همدیگر هستند.

وی دومین هدف امام راحل از طرح موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه را «توسعه علم و دین» دانست و خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که بر اثر این وحدت هم علم و هم دین توسعه پیدا می کند، اما لازمه تحقق این امر اندیشه ورزی و تبیین مبادی نظری این نظریه است.

آیت الله فاضل لنکرانی با انتقاد از اینکه حوزه رسانه ای برای معرفی تحقیقات خود ندارد، ابراز کرد: رسانه های جمعی باید همت کنند تا پژوهش های حوزه را به دانشگاه و پژوهش های دانشگاه را به حوزه معرفی کنند تا از این طریق توسعه علم و دین محقق شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) «بقای انقلاب اسلامی» را به عنوان سومین هدف امام(ره) از طرح موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه معرفی کرد و گفت: امام خمینی(ره) فرمودند «سرریز افکار حوزه و دانشگاه در جامعه است، اگر این دو با هم مرتبط باشند می توانند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را حفظ کنند».

وی با اشاره به اینکه «حفظ اتحاد جامعه» چهارمین هدف رهبر کبیر انقلاب اسلامی از طرح موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه است، افزود: منشأ برخی تزلزل های اجتماعی بر اثر نبود وحدت میان حوزه و دانشگاه است، چراکه برخی می پندارند حوزه علمیه با حکومت مساوی است، در حالی که این گمان اشتباه است؛ درست است که از متن حوزه علمیه حکومت اسلامی تشکیل شده است، اما حوزه علمیه نهادی علمی، فکری و دینی است.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان بار دیگر بر لزوم مشخص کردن متصدی اجرایی سازی نظریه وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد و خطاب به دانشگاهیان اظهار داشت: حوزه علمیه پذیرای انتقادات، مقالات، شبهات و دغدغه های دانشگاهیان است./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات