۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۵۴۴۰۱۳
در آئین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب؛

جوادی: نقد زنجیره تفکر را ایجاد می‌کند/امروز تمام نویسندگان باید نقاد باشند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نقد و اهمیت آن گفت: نقد به نوعی زنجیره تفکر را ایجاد می‌کند، به این معنا که اگر خود نقد هم مورد نقد قرار گیرد یک چرخه فکری ایجاد می‌کند و این بسیار ارزشمند است.
محسن جوادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعداظهر دیروز در آئین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب که در خانه کتاب برگزار شد با اشاره به ضرورت وجود ممیزی اظهار داشت: از آنجایی که هنوز نقد در کشور ما قوت نگرفته است نیاز به ممیزی داریم، اگر نقد در کشور ما کمی جدی‌تر گرفته و به یک نهاد پویا تبدیل می‌ شد در این صورت کمتر نیاز به ممیزی پیدا می‌کردیم.

وی ادامه داد: امروز کتاب‌سازی یکی از مشکلات جامعه نشر ما است  و نقد بخش عظیمی از مشکلات ما را می‌تواند حل کند، از این رو ما در وزات فرهنگ و ارشاد تصمیم داریم یک نهاد حقوقی در دفاع از مالکیت مؤلفان و ناشران تأسیس کنیم؛ زیرا وظیفه ما است که به ترویج فرهنگ نقد در جامعه کمک کنیم تا مانع از پیشروی کتاب سازی شویم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: نقد به نوعی زنجیره تفکر را ایجاد می‌کند، به این معنا که اگر خود نقد هم نقد شود یک چرخه فکری ایجاد می‌کند و این بسیار ارزشمند است، امروز متأسفانه در بخش علوم انسانی مقالات معتبر خارجی بسیار اندکی داریم و به بیان دیگر در بخش علوم انسانی مقاله نقد پویایی وجود ندارد و در این میان ادعای ما در بخش علوم انسانی خیلی بیشتر از مباحث فنی است.

جوادی یادآور شد: امروز افراد با مقاله‌نویسی فنی و حرفه‌ای آشنایی کاملی ندارند و در چنین شرایطی تفکر به صورت خوب و جامع پرداخته نمی‌شود و همین باعث می‌شود که مقاله خوب نوشته نشده و ارائه و چاپ نشود و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی افزود: نقد یک امر کمک‌کننده در پویایی دانش و رشد مقالات منتشرشده ما در عرصه‌های بین‌المللی خواهد بود، زیرا کتاب یک نوع غذای روح است و نقادان می‌توانند با یک نظارت عمومی بر کتاب‌ها و نه نظارت دولتی غذاهای سالم بیشتری را به جامعه معرفی کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: نقد به نوعی بخشش حقیقت و حتی مهم‌تر از نوشتن کتاب است، تمام نویسندگان امروز باید نقاد باشند و در غیراین صورت نویسنده در یک دایره خودگرایی خواهد ماند.

جوادی با بیان اینکه مؤلفان جوان وقتی از وجود نقد جدی در جامعه آگاه باشند قطعا به سوی مسیر بهتری می‌روند، خاطرنشان کرد: در این شرایط آثار فاخری تولید خواهد شد. نقد به نوعی مقدمه گفت‌وگو است و چنانچه نقد وجود نداشته باشد گفت‌و‌گوی عمیق شکل نمی‌گیرد./۸۱۶/ پ۲۰۲/ش

ارسال نظرات