۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۴۳۹۷۱
آيت‎الله جوادي آملي:

یاد مرگ عامل پویایی و حرکت انسان است

حضرت آيت‎الله جوادي آملي گفت: مهم‌ترین عامل برای انجام کار صحیح، یاد مرگ است، زیرا ما مرگ را پوسیدن نمی‌دانیم که دچار افسردگی و پوچی شویم، بلکه مرگ را رهایی و از پوست به‌در آمدن می‌دانیم.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي امروز در درس تفسير خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه واقعه گفت: خداوند در قرآن کریم میخواهد که به یاد قیامت باشیم و به این کار اصرار دارد، یکی از راهکارهای قرآن برای اینکه ما به یاد قیامت بیفتیم این است که یاد خودش را به ما متذکر میشود.

وی افزود: وقتی ما به یاد مبدأ هستیم، قطعاً به یاد معاد هم خواهیم بود و یاد مرگ هم در ما زنده خواهد شد، مهمترین عامل برای انجام کار صحیح مرگ است، زیرا ما مرگ را پوسیدن نمیدانیم که دچار افسردگی و پوچی شویم، بلکه مرگ را رهایی و از پوست بهدر آمدن میدانیم.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه یاد مرگ مهمترین عامل پویایی و حرکت است، ادامه داد: امام علی(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند «اذکرو هادم الذات»، یعنی از بین برنده لذتها را به یاد بیاورید، به یاد بیاورید که روزی عمرتان به پایان خواهد رسید و در قیامت باید پاسخگو باشد و براساس احادیث نخستین چیزی که در قیامت از انسان پرسیده میشود، همین است که عمرت را در چه راهی صرف کردی.

وی اظهار کرد: خداوند انسان را به عمل صالح ترغیب کرده است، از طریق فقه انسان را به انجام عمل صالح تشویق میکند، برخی اعمال را واجب و برخی را مستحب میداند و برای برخی عقاب و برای بعضی از اعمال ثواب برمیشمرد، اما راه دیگر ترغیب انسان به عمل صالح آگاهی دادن به او ازطریق معرفی اسرار و باطن اعمال است.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به ویژگیهای بهشت گفت: خداوند در سوره مبارکه واقعه میفرماید که اهل بهشت در قیامت همه روبهروی هم هستند و هیچکس پشت به دیگری ندارد، این در دنیا ممکن نیست، پس در آخرت چگونه ممکن باشد؟ برخی مفسران گفتهاند منظور از این آیه درهنگام لقای الهی است که همه در حضور هستند و هیچکس در غیبت نیست و به همین دلیل متقابل هستند.

وی اظهار کرد: برخی از مفسران هم درباره این آیه گفتهاند که منظور این است که اهل بهشت از یکدیگر غیبت نمیکنند، البته این حرف درست است که در بهشت غیبت و لغو وجود ندارد «لا لغو فیها و لا تأثیم»، در بهشت جا برای دروغ و غیبت نیست، اما این برداشت، برداشتی نازل از این آیه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه در بهشت هیچکس پیر نمیشود، ابراز کرد: در بهشت هیچکس نمیمیرد، پیر شدن هم وجود ندارد، خستگی هم در بهشت نیست، چون انسان ثابت و نه ساکن شده است،

وی با تأکید بر اینکه عقل در دو هنگام نوری از خود ندارد، ادامه داد: وقتی عقل را سایه هوا و هوس دربر بگیرد، جلوی نورافکنی عقل گرفته میشود اما زمان دیگری که عقل نور نخواهد داشت، آن هنگام است که نوری بالاتر از خود را دریابد.

حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در حدیث آمده بالاترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود، عشق به خدا و ایمان وقتی بیاید دیگر نور عقل بدونِ نور میشود و رنگی نخواهد داشت، عشق از برترین واژههای اسلامی است که اکنون رنگ زمینی گرفته است، عشق است که در میدان جهاد و جنگ کار میکند و نور عقل دربرابرش چیزی نیست./914/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات