۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۴۳۹۱۸
آیت الله فاضل لنکرانی:

کسانی که فقه و اجتهاد را متهم به تحجر می‌کنند نادان و بی‌سوادند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پژوهش و نظریه پردازی را عامل اصلی تحول دانست و گفت: حوزه های علمیه مسیر علمی خوبی را دنبال می کنند و اجتهاد به صورت بالنده در حوزه در حال رشد است.
فاضل لنکرانی آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم رونمایی از آثار پژوهشی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد با اشاره به پویایی فقه شیعه در طول تاریخ عنوان کرد: اجتهاد و فقه ما در هیچ دوره ای متوقف نبوده و در هر زمانی قوی تر از گذشته بوده است.

وی افزود: حوزه های علمیه مسیر علمی خوبی را دنبال می کنند و اجتهاد به صورت بالنده در حوزه در حال رشد است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: فقه های مضاف که در حوزه علمیه و در مراکز مختلف حوزوی مورد بررسی قرار می گیرد حکایت از حرکت های جدی در حوزه پیرامون فقه و اجتهاد دارد.

وی نظریه پردازی و پژوهش را عامل اصلی تحول دانست و خاطرنشان کرد: هویت کلید تحول در پژوهش و نظریه پردازی است و تحول در متون علمی اگرچه لازم است و باید انجام شود اما جایگاه اصلی تحول در نظریه پردازی و پژوهش است.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: متأسفانه دو نظر در فضای مجازی پیرامون بحث فقه و اجتهاد وجود دارد که طرفداران نظریه اول معتقدند که باید از فقه سنتی تعدی کنیم و اجتهاد دیگری جایگزین آن شود و از اوایل انقلاب نیز این صحبت مطرح بود و در پایان به این نتیجه رسیدند که فقه سنتی پویا است.

وی تأکید کرد: نظریه دوم نیز برپایه عبور از اجتهاد و فقاهت مطرح است و افراد مدافع این نظریه می پندارند اجتهاد ابزاری برای به دست آوردن احکام فردی در یک دایره محدود و مربوط به زمان های گذشته است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: باید دانست که اگر اجتهاد را از دین بگیریم نه تنها فقه از بین می رود بلکه کلام، تفسیر، سیاست، اقتصاد و اخلاق نیز از بین می رود چراکه اگر کسی فقیه نباشد نمی تواند تفاوت میان روایات فقهی و اخلاقی را تشخیص دهد و در واقع عبور از اجتهاد دینی عبور از دین بوده و حذف اجتهاد به معنای حذف دین است. 

وی ابراز کرد: البته با این تعابیر و صحبت ها تزلزلی در فقیه و فقاهت و اجتهاد ایجاد نمی شود و عده ای از روی نادانی، بی سوادی و دور بودن از حقیقت فقه و اجتهاد را متهم به تحجر و باقی ماندن بر گذشته می کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه همانگونه که دین خود به انقلاب و نظام را ادا کرده است، به خوبی تکالیف علمی و پژوهشی خود را انجام می دهد و امروز میدان پژوهش در حوزه های علمیه از همه میدان ها گسترده تر است./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات