۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۴۳۸۶۴
معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر قزوین: 

کاربردی کردن پژوهش‌های حوزوی از ضرورت‌های جامعه است

معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر قزوین گفت: با توجه به افزایش ضعف و اشکالات جامعه در زمان حاضر و همچنین ایجاد فاصله میان رفتار افراد با متن دین، پژوهش و کاربردی کردن پژوهش‌های دینی در حوزه علمیه ضروری است.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران پژوهش

ساره شیخی، معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به ضرورت و اهمیت پژوهش در حوزه علمیه گفت: با توجه به افزایش ضعف و اشکالات جامعه در زمان حاضر و همچنین ایجاد فاصله میان رفتار افراد با متن دین، پژوهش و کاربردی کردن پژوهش‌های دینی در حوزه علمیه ضروری است.

وی در ادامه افزود: همچنین بستر سازی محیط حوزه علمیه و پژوهشی شدن آن، نیاز سنجی، احساس نیاز و رفع نیازهای جامعه از ضرورت‌های حوزه علمیه است.

شیخی با بیان اینکه تبلیغ از جمله راه‌های کاربردی کردن پژوهش‌ها است اظهار کرد: ارائه محتواهای پژوهشی در جلسات مختلف از سوی مبلغان از جمله مواردی است که کارایی پژوهش‌ها را به دنبال دارد، افزون بر این شاید در برخی موارد آنچه عرف پذیرفته با دین هماهنگ نباشد که در این موارد نیز باید مدل مسلمانی و اسلام مورد پژوهش قرار گرفته و توضیح داده شود.

وی درباره ضرورت کاربردی کردن پژوهش‌های حوزه علمیه اظهارداشت: اگر مساله‌ای نیاز جامعه نباشد کارایی نخواهد داشت و پژوهش‌های آن حوزه نیز تنها در گوشه کتابخانه‌ها مانده و خاک می‌خورد؛ بنابراین کاربردی بودن پژوهش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر قزوین در ادامه با تاکید بر نقش پژوهش در حوزه علمیه ابراز داشت: نباید فاصله دین و زندگی مردم زیاد شود و جامعه حوزوی و مبلغ باید مراقب این اتفاق باشد، در واقع حوزه علمیه و مبلغان وظیفه دارند مانع دور ماندن دین از اصل خود باشند که این کار با پژوهش امکان پذیر است.

وی سپس به اهمیت تشویق پژوهشگران اشاره کرد و خاطر نشان کرد: هر فعالیت به دو انگیزه بیرونی و درونی نیاز دارد که انگیزه درونی به خود فرد باز می‌گردد، در پژوهش نیز تشویق و تجلیل از پژوهشگر به عنوان انگیزه‌ای بیرونی برای افزایش میل و گرایش افراد به سمت پژوهش بوده و بنابراین دارای اهمیت است.

این کارشناس پژوهشی در پایان با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش در مدرسه علمیه کوثر گفت:‌ برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع رابطه دین با شادی، تجلیل از برترین‌های پژوهشی مدرسه، جلسه هم اندیشی شورای پژوهش، تشکیل کارگاه پژوهشی برای طلاب و برگزاری میز گرد در کانون مهدویت مدرسه از جمله برنامه‌هایی است که در هفته پژوهش در مدرسه علمیه کوثر برگزار می‌شود./955/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات