۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۴۳۸۶۱
مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بهزیستی:

وحدت حوزه و دانشگاه درگرو درک اهمیت فوق العاده آن از سوی نخبگان جامعه است

حجت الاسلام معتمدی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه زمانی رخ می‌دهد که اهمیت فوق العاده آن از سوی نخبگاه حوزه و دانشگاه درک شده و به عنوان امری حیاتی برای حوزه، دانشگاه و به ویژه جامعه مورد توجه قرار بگیرد.
حجت الاسلام سید وحید معتمدی

حجت الاسلام سید وحید معتمدی، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بهزیستی و توانبخشی و استاد مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: امر وحدت حوزه و دانشگاه ضرورتی است که امام خمینی(ره) در حوادث و موقعیت‌‌های قبل از انقلاب به  لزوم وجود آن پی برده بودند؛ به همین علت یکی از راهبردهای اساسی ایشان برای تداوم انقلاب، ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه بود.

وی افزود: راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه که از سوی امام راحل مطرح شد، به همت برخی شاگردان ایشان مانند شهید مطهری و بهشتی پیگیری شد اما آن کسی که در این زمینه به عنوان نماد وحدت بین این دو نهاد فرهنگی شاخص شد شهید مفتح بود که روز شهادت ایشان نیز روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بهزیستی ابراز داشت: انقلاب اسلامی شروع پایه گذاری تمدن بلند اسلامی بود که برای رسیدن به اوج آن باید دو عنصر اساسی علم و دین در آن همراه شوند در این صورت تمدن و پیشرفتی نصیب انسان می‌شود که سعادت دنیا و آخرت را برای او خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه، متولی علم و حوزه، متولی دین است، اگر این دو نهاد فرهنگی علمی به هم نزدیک شوند، بتوانند اختلاف، افتراق، شقاق‌ها و بی اعتمادی‌ها را بین خودشان از بین برده و همکاری تنگاتنگی برای ساخت این تمدن داشته باشند، در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که به قله‌های بلند تمدن اسلامی دست خواهیم یافت.

حجت الاسلام معتمدی ابراز داشت: ما یک تجربه تلخ تاریخی در پایه‌گذاری تمدن غرب داریم. غرب با کنار زدن نهاد دین و پیشرفت سریع علم پایه‌ گذاری شد اما با وجود تمام توسعه های علمی، تکنولوژی و رفاهی در رسیدن انسان به سعادت واقعی پیشرفت نکرده و بیشتر سبب شقاوت و گمراهی او شده است.

وی بیان داشت: این گونه تجربیات تلخ تاریخی و فضای جامعه ایران سبب شد تا امام خمینی(ره) به امر وحدت حوزه و دانشگاه به شدت تأکید داشته باشند و از حوزویان بخواهند با دانشگاه ارتباط بگیرند، به دانشگاه و علم دانشگاهی اعتماد داشته باشند، فضای دانشگاه را به روی خودشان باز کنند و از طرف دیگر از دانشگاهیان بخواهند که به حوزویان اعتماد و باور داشته و با آنها ارتباط داشته باشند و این اتصال سبب ایجاد روند وحدت بین حوزه و دانشگاه شد.

استاد مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گفت: آنچه در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه امام راحل ایجاد کردند و در حال حاضر وجود دارد، وحدت حداقلی است که حتی برخی مواقع به دلیل ضعف‌ های موجود با آسیب مواجه شده است. وظیفه ما این است که نه تنها باید این وحدت حداقلی که همان بحث اعتماد این دو نهاد به یکدیگر است را داشته باشیم بلکه باید به سمت وحدت حداکثری که در آن نظریات و محصولات علمی و فرهنگی این دو نهاد به صورت واحد به جامعه ارائه شود، پیشروی داشته باشیم، همان طور که در گذشته بیش از هزار سال حوزه‌هایی داشتیم که در آنها دانشجو و طلبه به معنای امروزی تربیت می‌شدند و هر دو یک هویت داشتند و دانشمندانی داشتیم که هم‌زمان مجهز به علم دینی و  علم روز بودند.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه وحدتی معرفتی و ساختاری است که بزرگان باید در این زمینه نظر دهند. همان طور که عرفا اولین قدم را در سیر و سلوک، یقظه و بیدار شدن از خواب غفلت و حرکت کردن می‌دانند، اولین قدم برای سیر و سلوک وحدت حوزه و دانشگاه، جدا شدن از غفلت و توجه نخبگان دانشگاه و حوزه در این زمینه است.

حجت الاسلام معتمدی در پایان خاطر نشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه زمانی رخ می‌دهد که احساس نیاز، احتیاج و اهمیت فوق العاده این موضوع از سوی نخبگاه حوزه و دانشگاه درک شود و به عنوان امری حیاتی برای حوزه، دانشگاه و مخصوصاً جامعه مورد توجه قرار بگیرد، اگر این اتفاق بیفتد رخوت و غفلتی که در وحدت بین حوزه و دانشگاه اتفاق افتاده قطعاً درمان خواهد شد؛ زیرا این دو قشر مربی جامعه هستند./966/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات