۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۵۴۳۸۵۸
معاون پژوهش حوزه علمیه استان قزوین:

پژوهش از وظایف ذاتی حوزه علمیه است

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قزوین گفت: تبیین معارف و استخراج اندیشه‌های جدیدِ مورد نیاز با پژوهش در متن دین از جمله وظایف ذاتی مدارس علمیه است.
حجت الاسلام سید مصطفی ابراهیمی

حجت الاسلام سید مصطفی ابراهیمی، معاون پژوهش حوزه علمیه استان قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش در مدارس علمیه گفت: تبیین معارف و استخراج اندیشه‌های جدیدِ مورد نیاز با پژوهش در متن دین از جمله وظایف ذاتی مدارس علمیه است.

وی در ادامه افزود: در واقع برای ارائه معارف دین به جامعه با توجه به نیاز روز راهی جز پژوهش وجود ندارد؛ از این رو آموزش پژوهش و پژوهشگری در عرصه‌های مختلف در مدارس علمیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام ابراهیمی درباره جایگاه و تاثیر پژوهش‌های حوزوی در سطح جامعه ابراز داشت: اگر در جامعه سوالاتی با جنس دینی ایجاد شود حوزه علمیه مسؤول پاسخگویی به آنها است که پرسش‌های معرفتی و شبهه‌های موجود درباره جهان دیگر از جمله آنها هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه پاسخ به نیازهای نظام نیز در محدوده وظایف دینی قرار دارد اظهار داشت: پاسخگویی به نیازهایی که در نظام اسلامی ایجاد می‌شود نیز بر عهده دین است؛ چرا که برخی مولفه‌ها و عناصر در نظام سازی اسلامی به عهده حوزه علمیه به عنوان متولی دینی نظام است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به فعالیت‌های مراکز پژوهش حوزوی اظهار کرد: در حال حاضر نهادها و مراکز پژوهشی مختلفی در حوزه شکل گرفته و به صورت تخصصی به پرسش‌ها و نیازهای نظام و مردم در زمینه‌هایی همچون روان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، اخلاق، مطالعات زنان و فمنیسم پاسخ می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت استان‌ در زمینه دارا بودن مراکز تخصصی پژوهش حوزوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان مراکز پژوهش تخصصی حوزوی وجود ندارد؛ زیرا هنگامی که طلبه‌ها به مرحله ثمر دهی و توانایی بالا می‌رسند به سمت مراکز بزرگتر می‌روند، با این حال در استان قزوین طی یک برنامه ریزی بلند مدت در چند سال آینده با همکاری حوزه علمیه خواهران مرکز پژوهشی تخصصی تاسیس می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیمی در پایان گفت:‌ پژوهش در عرصه‌های مختلفی همچون مسایل سیاسی و آسیب‌های اجتماعی مورد نیاز استان است، در همین راستا پژوهش در مسایل پایه‌ای و عوامل شکل گیری آسیب‌ها در برنامه پژوهشی قرار دارد، در واقع بسیاری از آسیب‌ها به مسایل کلامی و اعتقادی برمی‌گردد و با توجه به اینکه پایه‌های اعتقادی به واسطه خلأهای معرفتی و شبهات سست شده آسیب‌هایی دیده می‌شود؛ ‌از این رو پژوهش در این زمینه اهمیت می‌یابد./955/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات