۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۴۳۷۷۳

از مجلات برتر دفتر تبلیغات اسلامی تجلیل شد

مراسم «تجلیل از مجلات برتر دفتر تبلیغات اسلامی» در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.
از مجلات برتر دفتر تبلیغات اسلامی تجلیل شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم «تجلیل از مجلات برتر دفتر تبلیغات اسلامی» پیش از ظهر امروز در حاشیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

در این مراسم، فصلنامه «علوم سیاسی» از دانشگاه باقرالعلوم(ع) با سردبیری حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی باکسب 90 امتیاز رتبه اول را در میان مجلات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به دست آورد. مجله «نقد و نظر» با 85 امتیاز رتبه دوم را به کسب کرد که سردبیری آن را حجت الاسلام والمسلمین علیرضا آل بویه بر عهده دارد و رتبه سوم مجله برتر به مجله «پژوهش های قرآنی» از پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی رسید که 80 امتیاز را کسب کرده بود.

همچنین مجله «پیام زن» از مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شایسته تقدیر شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یعقوب نژاد «معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در این باره گفت: خوشبختانه طراحی راه اندازی مجله عربی مراحل قانونی خود را طی کرده و ان شاءالله تا پایان سال جاری، اولین مجله عربی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می شود و مجله انگلیسی نیز در سال آینده منتشر خواهد شد.

وی با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به مجلات میدان دید وسیعی دارد، گفت: در این دفتر 23 مجله منتشر می شود که در این میان 8 مجله رتبه علمی پژوهشی دارند که از این تعداد، 4 مجله مربوط به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 3 مجله مربوط دانشگاه باقرالعلوم(ع) و یکی هم برای دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی است.

همچنین در این مراسم، ستوده «معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» تصریح کرد: منزلت، اعتبار و شاخص توسعه یافتگی یک کشور به کتاب ها و مجلات آن است. اگر به سه دهه قبل بر گردیم این مجلات و موضوعات آنها در گذشته موجود نبود و با حرکات افت و خیزی که این مجلات داشته، شکل گرفته اند و باید در این جلسات نقاط قوت و ضعف آنها گفته شود.

وی گفت: در روند بعدی، مجلات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم باید در رنکینگ مجلات ملی وارد شود و اگر وارد شده اند، باید رصد شوند و در رنکینگ بین المللی قرار بگیرند.

در این مراسم، محمد حسنی «رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی» با اشاره به ساحت های تعاملی هنر و رسانه نیز گفت: در حوزه فقه هنر در ابتدای راه هستیم و نیازها زیاد است اما پاسخ گویی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد «سردبیر مجله آینه پژوهش» هم با بیان اینکه شاهد شکستن مرزهای ایدئولوژیکی هستیم و مجلات یکی از راه های انتقال علم، نظریه و تئوری است اظهار داشت: یکی از کارهاییی که هیچ وقت اجرایی نشده، این است که کتابخانه مجلات شکل گیرد تا فضلا آنها را بخوانند و افق های تازه دنیای معاصر را بدانند و بشناسند و اگر این مجلات به زبان های مختلف ترجمه شود، اثر آن دو چندان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه هایی که بدانیم چه اتفاقی در دنیا می افتد مجلات است. تئوری ها در مجلات مطرح می شود و در ادامه گسترش پیدا  می کند. این مشکل ما است که آثار پژوهشی زیادی نوشته می شود اما در همین منطقه خودمان می ماند. در ایران کتابخانه ای باید مجلات را جمع آوری کند در صورتی که امکان آن وجود ندارد که به صورت مکتوب جمع آوری شود، مجلات به صورت الکترونیکی آرشیو شود./۸۲۲/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات