۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۵۴۳۶۸۰
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

فواید ندانستن زمان مرگ

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از فوایدی که ندانستن زمان مرگ برای انسان دارد این است که اعمالش را محکم کاری می کند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: دانستن زمان مرگ، نیرو محرکه کمک به دیگران را از وجود انسان پاک می کند.

وی در ابتدا افزود: یکی از الطاف خداوند به انسان ها نامعلوم بودن زمان مرگ انسان است؛ لطف اولی که در این قضیه وجود دارد، امیدوار بودن شخص در طول زندگی است.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: شخصی که از زمان وقوع مرگش با خبر باشد، زودتر از موعد به سبب استرس فراوان از دنیا می رود و همچنین دانستن زمان مرگ سبب می شود انسان به گناهان مختلف آلوده شود به امید آن که مدتی قبل از رویارویی با مرگ، توبه کند و به سوی خداوند بازگردد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: عمر سعد با بیان این که بعد از کشتن امام حسین(ع) توبه می کنیم، دست به بزرگ ترین جنایت زد، البته عمر سعد از زمان مرگش اطلاع نداشت ولی امید داشت بتواند قبل از رویارویی با مرگ، از گناهان گذشته اش توبه کند و بهشتی شود که موفق نشد.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: یکی دیگر از فوایدی که ندانستن زمان مرگ برای انسان دارد این است که اعمالش را محکم کاری می کند؛ عقل و شرع با عمل غیر محکم مخالف است، کسانی که دین ندارند، اعمالشان محکم تر از ما متدینانی که از سوی عقل و دین پشتوانه داریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) زمانی که می خواستند کسی را دفن کنند، قبر را محکم کاری کردند وقتی افراد به رفتار ایشان اعتراض کردند، فرمودند، من می دانم که این جسد بعد از مدتی می پوسد و از بین می رود ولی خداوند دوست دارد اگر بنده ای کاری را انجام دهد، در رابطه با آن کار محکم کاری کند.

وی ادامه داد: اگر انسان از زمان مرگش مطلع باشد، نیروی محرکه ای برای خدمت کردن به دیگران ندارد یعنی چون می داند در فلان موقع از دنیا می رود، حسّ کمک کردن به دیگران در وجودش از بین می رود؛ برخی از اعضای هیأت دولت با روبرو شدن با زمان خداحافظی از سِمتی که دارند، نیروی محرکه ای برای خدمت کردن به دیگران ندارند و فعالیت های کشور را رها می کنند.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، اگر یک روز به عُمر دنیا باقی مانده باشد و شرایط برای کاشتن یک درخت برای شما مهیا بود، یک درخت بکارید؛ از این روایت برداشت می شود حتی در سخت ترین شرایط باید آینده نگری کرد؛ وظیفه هر انسانی مشخص است، به همین سبب نباید با درخواست مرگ از خداوند، در تقدیرات الهی دخالت کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان با بیان روایتی از امیرمؤمنان(ع) اذعان کرد: حضرت علی(ع) در روایتی می فرمایند، چه بسا کسی در حال بافتن پارچه ای است و آن پارچه برای او کفن می شود و چه بسا انسانی در حال آماده کردن زمینی است و آن زمین محل دفن او است.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان گفت: امیرمؤمنان(ع) می خواهند بگویند این احتمال را بدهید که یک وسیله ای که در حال استفاده از آن هستید ممکن است وسیله ای برای مرگ شما باشد به همین سبب لازم است همه فعالیت های انسان بهترین ها باشد./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات