۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۴۳۶۳۷
ابراهیم پور خواستار شد؛

ضرورت پرداختن به بحث جهاد کبیر در راهیان نور

راوی دفاع مقدس گفت: حلقه مفقوده دفاع مقدس و راهیان نور هم در عملکرد راویان، هم در عملکرد مؤسسات فرهنگی و هم در مدل اجرای برنامه‌های راهیان نور است.
حاج عظیم ابراهیم پور، از راویان با سابقه دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حاج عظیم ابراهیم پور، از راویان با سابقه دفاع مقدس، در نشست هم‌اندیشی قرارگاه مردمی راهیان نور، که به همت شبکه فعالان جهاد و شهادت(وارثون) و با حضور فعالان جبهه مردمی راهیان نور، صبح امروز در گلزار بهشت‌زهرا(س) تهران برگزار شد، گفت: حلقه مفقوده دفاع مقدس و راهیان نور هم در عملکرد راویان، هم در عملکرد مؤسسات فرهنگی و هم در مدل اجرای برنامه‌های راهیان نور است.

وی در ادامه افزود: در راهیان نور احساس غربت می‌شود، غربت از این منظر که تعداد زیادی دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و مردم به راهیان نور می‌روند اما خروجی آن با وجود تلاش‌های فراوانی که می‌شود، چیزی نیست که رهبر معظم انقلاب می‌خواهند و انقلاب اسلامی اکنون به آن نیاز دارد.

ابراهیم پور با اشاره به خلأهای‌ موجود در بحث راهیان نور اظهار داشت: ستاد راهیان نور کشور همه تلاش خود را می‌کنند اما یگان حاکمیتی نمی‌تواند از عهده کار به این بزرگی بربیاید، اگر یگان مردمی پای کار نیاید، راهیان نور، راهیان نور مطلوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: به ویژه آن‌که بخش بزرگی از قوت بچه‌های ما معطوف به راهیان کربلا شده است و حضور بچه‌ها در راهیان نور کمرنگ شده است.

راویان دفاع مقدس‌ بروز نیستند

این راوی دفاع مقدس تأکید کرد: حلقه مفقوده دفاع مقدس و راهیان نور هم در عملکرد راویان، هم در عملکرد مؤسسات فرهنگی و هم در مدل اجرای برنامه‌های راهیان نور است.

وی با اشاره به انتقادهای وارد به بحث راهیان نور ابراز داشت: یکی از انتقاداتی که در بحث راویان می‌ِشود این است که راویان دفاع مقدس به روز نیستند و صحبت امروز دفاع مقدسی ندارند و همه حرف‌ها مربوط به گذشته است و دانشجویان ما نمی‌دانند که باید با خیبر و والفجر ۸ امروز چه‌کار کنند.

ابراهیم پور ادامه داد: بیشتر محصولات فرهنگی هم که بین مخاطبان راهیان نور توزیع و ارائه‌شده است ابعاد فردی شهدا را توضیح داده و برجسته کرده است، اما حرکت و نظام سازی دفاع مقدس را نتوانسته‌ایم احیا کنیم، از این‌رو هیچ‌کدام از مخاطبان ما خودشان را در نظام هماهنگ مدیریت جامعه نمی‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: خرمشهر آزاد شد و ما سال‌های سال است که خاطرات آزادسازی خرمشهر را در ابعاد فردی شهدا ـ اگر موفق شده باشیم ـ به نسل بعدی انتقال داده‌ایم، ولی چیزی که مهم است این است که رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) خطاب به جوانان دانشجوی دانشگاه امام حسین(ع) ـ نه سرداران و فرماندهان ـ می‌فرماید«خرمشهرها در پیش است» که شما جوانان باید آزادش کنید.

لزوم بررسی راه‌کارهای استفاده از دفاع مقدس برای برون‌رفت از وضعیت موجود

این فعال عرصه جهاد و شهادت با اشاره به لزوم بررسی راه‌کارهای استفاده از دفاع مقدس برای برون‌رفت از وضعیت موجود بیان کرد: ما چند جلسه دور هم نشسته‌ایم و بررسی کرده‌ایم، خرمشهرهایی که باید آزاد شود کجا است و قرارگاه‌هایی که باید خرمشهرها را آزاد کند چگونه باید عملیات کند.

وی ادامه داد: این‌که خودمان اجماع بر روی خرمشهرهای مد نظر آٌقا نداریم، چگونه می‌خواهیم مخاطب‌ها را به خرمشهرهایی که باید ورود کند برسانیم، وقتی اجماع بر روی خرمشهر و روش‌های آزادسازی آن نباشد، در بیان راوی، متن کتاب، کلیپ و سی‌دی و هر چه هست نتیجه نخواهیم گرفت، چون اجتماع محتوایی و راهبردی نداریم.

ابراهیم پور با اشاره به ضرورت توجه به ارائه محتوای لازم به مخاطبان در راهیان نور تأکید کرد: خرمشهر آن روز را با جهاد اصغر آزاد کردند، الآن این خرمشهرها را که معین کردیم، مدل آزادسازی‌اش چگونه است، در بیان و در نوشتار ما چه محتوایی باید به خورد مخاطب بدهیم که مخاطب بداند خرمشهر امروز کجا است و روش آزادسازی‌اش چیست؟ و در این موضوع چه استنباطی از خرمشهر قدیم، بیت‌المقدس و فتح‌المبین باید مطرح شود که مخاطب ما خودش را پیدا کند.

وی با بیان یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده بحث راهیان نور ابراز کرد: مخاطبان ما در راهیان نور فقط چند خاطره می‌شنوند و می‌روند، راهبرد اصلی الآن دفاع مقدس و راهیان نور چیست؟ آيا راهبردی داریم که از آن در سه‌راهی شهادت در طلائیه، یا در فکه و قتلگاه، در شملچه شکست کربلای ۴ و پیروزی کربلای ۵ را چگونه مطرح کنیم که نزاع بین توسعه غربی و الگوی اسلامی پیشرفت را متوجه بشود.

نسل سوم انقلاب باید انقلاب را تحویل بگیرد

این راوی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: فرق نسل دوم انقلاب و نسل امروز این است که نسل سوم و چهارم انقلاب پای درس‌ها و سخنان رهبر معظم انقلاب نشسته‌اند و با تمام وجود مبانی‌ای همچون نظام اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را می‌فهمند، درک می‌کنند و ملزومات آن را می‌دانند.

وی ادامه داد: با وجود تمام احترامی که برای نسل دوم و پیشکسوتان دفاع مقدس قائل هستیم، اگر یگان نسل سوم و چهارم انقلاب پای کار دفاع مقدس و راهیان نیایند ما به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم و فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. 

ابراهیم پور افزود: رهبر معظم انقلاب حرف‌های جدی خود را با نسل سوم و چهارم انقلاب مطرح می‌کنند، به طور مثال مدال ۹ دی را که بعد از دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی است به این نسل می‌دهند و می‌فرمایند«۹ دی مرهون بصیرت به موقع و عمل به موقع نسل سوم انقلاب است» و به ما هویت داد.

این فعال عرصه جهاد و شهادت تأکید کرد: الآن نسل سوم انقلاب باید انقلاب را تحویل بگیرد، هم انتخاباتش، هم فرهنگی و هم عملیات‌های مختلف را باید نسل سوم تحویل بگیرند، جز افراد کمی از نسل دوم حوصله شنیدن حرف و کار جدید را ندارند و هر چه بلد بودند را انجام داده‌اند.

باید در راهیان نور روایتگری جهاد کبیر کنیم

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای که در دانشگاه امام حسین داشتند فرمودند خرمشهرها در پیش است، در جلسه بعدی در جمع فرماندهان سپاه فرمودند امروز مدل جنگ ما با جهاد اصغر و جهاد اکبر متفاوت است، یعنی نمی‌شود راویان در راهیان نور فقط روایتگری جهاد اصغر یا جهاد اکبر کنند، بلکه باید در راهیان نور روایتگری جهاد کبیر کنیم.

ابراهیم پور تصریح کرد: خداوند متعال در سوره احزاب بحث جهاد کبیر را مطرح و چهار مرحله را تبیین کرده است، مرحله اول جهاد کبیر بر اساس آيات اول سوره احزاب بحث تقوا است، که ما در راهیان نور تنها به تقوای فردی پرداخته‌ایم، درحالی‌که منظور این آیات تقوای اجتماعی است.

وی ادامه داد: یعنی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) سیستم و لشکرت را طوری طراحی کن که دشمن نتواند در آن نفوذ کند، همین‌که دشمن در اقتصاد ما نفوذ کرده است، یعنی ما تقوای اقتصادی نداریم، تقوای اجتماعی در رسانه و برنامه‌های فرهنگی نداریم و دشمن توانسته است نفوذ کند.

این راوی دفاع مقدس با اشاره به مرحله دوم جهاد کبیر بیان کرد: مرحله دوم جهاد کبیر این است که از روش کفار و منافقان پیروی نکنیم، منافق کسی است که در لباس دوست ما است و دشمن است، در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سلامت و مانند آن روش‌های کفار و منافقان را شناسایی کنیم و از آن پیروی نکنیم.

وی ادامه داد: مرحله سوم این است که از روش قرآن و عترت بهره ببریم و اطاعت کنیم و در گام چهارم توکل به خدا کنیم، یعنی مخاطبی را که در شلمچه پای سخنان ما نشسته است باید جهاد کبیر را یاد بگیرد و بداند میدان جنگ امروز کجا است و اگر حسن باقری بود، امروز چه‌کار می‌کرد.

ابراهیم پور خاطرنشان کرد: جهاد کبیر امروز حلقه مفقوده ما است و هیچ‌کدام از نهادهای حاکمیتی آرایششان در راهیان نور منطبق با جهاد کبیر نیست و  در راهیان نور نمی‌توانیم خروجی بگیریم.

وی در پایان با اشاره به مشکلات پیش روی نظام اسلامی در دهه چهارم خود بیان کرد: خرمشهر‌های امروز ما اقتصاد، نظام بانکی، نظام سلامت، نظام روستایی و نظام شهری است که ما باید برای آزادسازی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم./978/د۱۰۱/ج

ارسال نظرات