۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۴۳۶۳۵
حجت الاسلام روحانی:

رفتار حوزویان الگویی برای جامعه است

امام جمعه مریانج گفت: از آن جایی که حوزه وامدار هیچ نهادی نیست و یک نهاد مردمی است توانسته بعد از انقلاب جایگاه خود را در بین مردم حفظ کند از این رو حرف آن برای مردم حجت است.
یوسف روحانی

حجت الاسلام یوسف روحانی امام جمعه مریانج در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با ائمه جمعه کل کشور گفت: حضرت آقا نماز جمعه را قرار گاهی توصیف کردند که ائمه جمعه فرماندهان آن هستند.

وی ادامه داد: منظور ایشان آن بود که نماز جمعه همانند سنگری است که از آن باید برای مقابله با هجمه های دشمنان در تمام ابعاد استفاده گردد.

امام جمعه مریانج محل ایراد سخنان را در درک منظور گوینده مهم عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در جمع نخبگان و مسولان فرهنگی کشور به موضوع آتش به اختیار اشاره کردند و این نشان از اهمیت این مطلب برای این قشر دارد.

وی تصریح کرد: نخبگان هر گونه عقب افتادگی و یا احساس خلا در هر مکانی چه از نظر علمی و چه از نظر فرهنگی را دیدند نباید منتظر دستور نیروهای بالاتر باشد و باید به صورت آتش به اختیار به اصلاح وضع موجود بپردازند.

حجت الاسلام روحانی استفاده از این تعاریف را نشان از اهمیت موضع توصیف کرد و گفت: در مواقع حساس نیز هنگامی که سرباز احساس خطر جدی می کند بدون آن که منتظر دستور فرمانده خود باشد آتش به اختیار به مقابله با دشمن می پردازد.

وی به لزوم هوشیاری نیروهای انقلابی اشاره کرد و افزود: متاسقانه بعضی از جریانات سیاسی این مفهوم را به نحو دیگری تعبیر کردند و به دنبال برداشت های نادرست از آن بودند.

امام جمعه مریانج  آتش به اختیار را مخالف هرج و مرج دانست و گفت: آتش به اختیار به معنای خودسر بودن و هرج و مرج نیست چرا که این نوع رفتار، بد ترین نوع رفتار اجتماعی خواهد بود اما باید بدانیم که آتش به اختیار اصلاح کننده مشکلات است.

وی خاطر نشان کرد: آتش به اختیار جامع ترین مفهموم برای رساندن این مطلب بود که همه باید در قبال اتفاقات و مشکلات خود را مسؤول بدانند و بی توجه از کنار آن عبور نکنند.

حجت الاسلام روحانی با یادآوری نقش قشر دانشجو و طلاب در جامعه گفت: دانشجویان و طلاب در کلاس های درس باید در مقابل شبهات ایجاد شده ساکت نباشند و برای رفع ابهامات تلاش کنند.

وی تذکر زبانی را از مصادیق آتش به اختیار عنوان کرد و افزود: اگر در مقابل ناهنجاری ها در نخستین برخورد فرهنگ تذکر زبانی و امر به معروف در کشور رواج پیدا کند و مردم در مقابل این زشتی ها ساکت نباشند جامعه به سمت آسایش پیش خواهد رفت.

امام جمعه مریانج انقلاب را برگرفته از حوزه توصیف کرد و گفت: در انقلاب اسلامی ارزش های دینی از سوی دانشمندان دینی و فقهای حوزه برای مردم تبیین شد و  حوزه نقش اساسی در اصلاح امور دارد.

وی ادامه داد: حوزه با توجه به جایگاه والایی که در جامعه و در بین مردم دارد می تواند در ارائه فرهنگ آتش به اختیار بالاترین نقش را ایفا کند.

حجت الاسلام روحانی به رمز موفقیت حوزه اشاره کرد و گفت: از آن جایی که حوزه وامدار هیچ نهادی نیست و یک نهاد مردمی است توانسته است بعد از انقلاب جایگاه خود را در بین مردم حفظ کند و حرف آن برای مردم حجت است./۹۷۹/ت302/ب1

ارسال نظرات