۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۴۳۶۲۴
سخنگوی شورای علمای فلسطین در گفت‌وگو با رسا؛

حاکمان عرب جرات سردار سلیمانی را ندارند/ مبارزه مسلحانه در کرانه باختری حقی طبیعی است

عضو ارشد شورای علمای فلسطین تصریح کرد: به نظر من تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس به نفع مساله فلسطین تمام خواهد شد.
شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: شیخ محمد الموعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین درباره آخرین تحولات فلسطین و اقدام اخیر ترامپ به گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا پرداخته که در ادامه متن این گفت‌وگو را خواهید خواند:

حماقت ترامپ به سود فلسطین تمام می‌شود
رسا ـ بالاخره ترامپ تصمیم خود در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس را عملی کرد. شما این اقدام و ابعاد آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شیخ الموعد: این اقدام ترامپ اقدامی ظالمانه است اما به هیچ وجه نمی‌توان آن را جدید و تعجب برانگیز دانست. آمریکا سالیان سال است که به حمایت و طرفداری از صهیونیست‌ها می‌پردازد. آمریکایی‌ها چه در زمینه حمایت مالی و چه در موضع گیری سیاسی حامی رژیم صهیونیست بوده و همواره برای استفاده از حق وتو در حمایت از اشغالگران صهیونیست حاضر بوده اند. به نظر من تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس به نفع مساله فلسطین تمام خواهد شد. او با این اقدام احمقانه بار دیگر مساله فلسطین را در دستور کار جهان اسلام قرار داد به ویژه پس از سال‌ها درگیری داخلی در خاورمیانه ما امروز شاهد خروش اسلامی هستیم. کنفرانس های مختلفی برگزار شد و اظهار نظرهای وسیعی صورت پذیرفت. همه این ها را می‌توان به فال نیک گرفت.

اقدام ترامپ مقدمه‌ای برای اعلام یهودیت فلسطین اشغالی است
رسا ـ اما در هر صورت نمی‌توان خطرهای آن را منکر شد.
شیخ الموعد: ببینید ما معتقد هستیم که این تصمیم تاثیر مخربی بر مساله فلسطین نخواهد داشت چرا که مدت‌هاست که فلسطینیان با یهودی سازی قدس دست و پنجه نرم میکنند. اما از سوی دیگر نمی‌توان نسبت به آن بی اهمیت بود. مساله حائز اهمیتی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند تلاش برای فراهم کردن شرایط به منظور اعلام کردن فلسطین اشغالی به عنوان دولتی یهودی است. این اقدام ترامپ پیش زمینه ای برای اعلام این موضوع است. اگر این اقدام صورت بپذیرد به این منزله است که دیگر در فلسطین اشغالی جایی برای زندگی مسلمانان عرب و مسیحیان وجود ندارد.

ابومازن باید آغاز انتفاضه سوم را اعلام کند
رسا ـ با توجه به اینکه حکومت خودگردان به همان تهدیدات و اقدامات سابق بسنده کرده است، اوضاع در کرانه باختری را چگونه می‌بینید؟
شیخ الموعد: آنچه می‌توان از آن اطمینان داشت مقاومت مردم فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه است، چرا که این ملت نشان داده حاضر است در راستای دفاع از سرزمین و مقدسات خود جانفشانی کند. اما در کنار مردم، حکومت خودگردان هم باید اقداماتی را برای مقابله با صهیونیست‌ها و حامیان آن انجام دهد. حکومت خودگردان باید به همه مذاکرات و همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی پایان دهد. خبرهایی در این راستا مخابره شد که هنوز از صحت و سقم آن آگاه نیستیم اما امیدواریم که حکومت خودگردان تصمیم خود مبنی بر متوقف کردن معاهده اسلو و هرگونه مذاکره با صهیونیست‌ها را گرفته باشد. این می‌تواند خبر خوشایندی برای ما باشد اما به هیچ وجه کافی نیست. ما از محمود عباس می‌خواهیم که آغاز انتفاضه سوم را اعلام کند و راه را برای مقاومت مسلحانه و اتحاد گروه‌های مختلف فلسطینی باز کند.

نباید به برگزاری همایش‌های متفرقه قانع شد
رسا ـ آیا حکومت خودگردان حاضر خواهد بود چنین اقداماتی را انجام دهد؟
شیخ الموعد: محمود عباس و حکومت خودگردان اگر می‌خواهند کاری برای مساله فلسطین انجام دهند کافی است که عنان کار را به ملت فلسطین واگذار کنند تا فلسطین‌های کرانه باختری خود زمام امور را به دست گرفته و به مقابله با صهیونیست‌ها بپردازند. باور بفرمایید این مساله به بیرون راندن صهیونیست‌ها منجر خواهد شد. همچنین ملت‌های اسلامی و عربی باید فعالیت‌های فراگیرتری را صورت دهند و به حمایت از برداران خود در فلسطین بپردازند. برگزاری همایش‌ها و نشست‌های پراکنده و تظاهرات و تجمع‌های کوچک نمی‌تواند قانع کننده باشد. سخنان مهم و روشنگر سید حسن نصرالله در این رابطه از نقطه‌های روشن و امید بخش مدت اخیر بود که با استقبال لبنانی‌ها مواجه شد. برای نمونه، ما تظاهرات باشکوه در ضاحیه جنوبی بیروت را مشاهده کردیم که بسیار ستودنی بود. اعتراضاتی از این دست می‌تواند به کمک ملت فلسطین بیاید.

قطع روابط دیپلماتیک بدیهی ترین اقدام مورد انتظار است
رسا ـ از کشورهای عربی و اسلامی در خصوص مقابله با یهودی سازی قدس چه انتظاری می‌رود؟
شیخ الموعد: یکی از اقدامات بدیهی که باید برای مقابله با اقدام ترامپ صورت بپذیرد قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی و اخراج سفرای رژیم صهیونیستی است. واقعا هیچ عذر و بهانه ای در این خصوص پذیرفتنی نیست. کشورهایی مانند مصر، اردن، قطر، بحرین، ترکیه که به عادی سازی روابط پرداخته اند باید این اقدامات را متوقف کنند. از سوی دیگر باید به هرگونه رابطه اقتصادی با اسرائیل پایان داد. حتی در خصوص آمریکا هم باید اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی صورت داد تا آمریکایی‌ها از تصمیم اخیر خود عقب نشینی کنند. آزادسازی فلسطین نیازمند اقدامات و گام‌های عملی است تا طرف مقابل تصور نکند جهان اسلام در خواب خرگوشی به سر می‌برد.

گروه‌های فلسطینی در راستای محور مقاومت عمل کنند
رسا ـ در این وضعیت نگران کننده محور مقاومت را می‌توان تنها گزینه دانست. اینطور نیست؟
شیخ الموعد: بله، همینطور است که می‌فرمایید. در این رابطه گروه‌های فلسطینی هم باید جزئی از پازل محور مقاومت باشند و در یک راستا حرکت کنند. محور مقاومت امروز هزینه‌های بسیار را به خاطر فلسطین می‌پردازد. همه ما باید به حمایت از این محور بپردازیم. اساس حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت به خاطر فلسطین است. هر انسان آگاهی می‌داند که حمایت ایران از فلسطین بیش از آنکه برای ایران داشته ای داشته باشد هزینه‌هایی را متکلف این کشور کرده اما رهبران ایران اسلامی برای حمایت از اسلام و دفاع از مظلوم در برابر ظالم  به وظیفه خود در خصوص قضیه اصلی جهان اسلام عمل می‌کنند. این یک وظیفه شرعی و انسانی است که ایران برخلاف بسیاری از کشورهای اسلامی به آن عمل می‌کند. فلسطینی‌ها نیز در این خصوص چیزی ندارند جز اینکه بگویند: از ایران متشکریم!

اعراب جرات سردار سلیمانی را ندارند
رسا ـ اخیرا سردار سلیمانی هم با فرماندهان نظامی قسام و جهاد اسلامی تماس گرفته است.
شیخ الموعد: تماس تلفنی سردار قاسم سلیمانی با فرماندهان نظامی جهاداسلامی و جنبش حماس اقدام مهمی و حاوی پیام‌های بسیاری بود. کدام یک از اعراب جرات دارد مانند سردار سلیمانی با گروه‌های مقاومت تماس برقرار کند و آن را علنا اعلام کند. کدام یک از کشورهای خلیج (فارس) مانند عربستان، بحرین و امارات جرات چنین اقدامی را دارند.

ننگ بر پادشاه و حکومت بحرین
رساـ به نظر می‌رسد کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص ارتباط با اسرائیل بایکدیگر مسابقه گذاشته اند. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شیخ الموعد: واقعا خنده دار است در روزهایی که همه علیه ترامپ و نتانیاهو تظاهرات می‌کنند مشاهده میکنیم که  هیاتی از بحرین به فلسطین اشغالی سفر می‌کند. ننگ بر پادشاه بحرین و ننگ بر حکومت بحرین که چنین  اقدامی را انجام می‌دهند. فلسطین برای کدام یک از این رژیم‌ها اهمیت دارد؟ تنها میتوان تعبیر خیانت عربی را برای آنان به کار برد. هواپیماهای سعودی هر روز ده‌ها غیرنظامی را در یمن به قتل می‌رسانند اما حاضر نیستند که کوچک ترین اقدامی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهند.

من این را به صورت علنی و در گفت‌وگو با یک رسانه ایرانی اعلام می‌کنم: به خدا سوگند اگر عربستان و امارات و بحرین حاضر باشند مانند ایران از فلسطین حمایت مادی و نظامی کنند ما با آنها خواهیم بود. به خدا سوگند که آنها را روی سرمان می‌گذاریم اما متاسفانه آنها با بزرگترین دشمن جهان اسلام همکاری می‌کنند. کیست که نداند اسرائیل به عربستان، بحرین و امارات طمع دارد؟ شعار آنها «اسرائیل؛ از نیل تا فرات» همچنان پا برجاست. اسرائیل، با وجود همه خیانت‌ها در تاریخچه ای از شکست در برابر مقاومت اسلامی در چند دهه اخیر با خود دارد که نمی‌توان آن را انکار کرد.

کوتوله‌های فکری در برابر قضیه شامخ فلسطین جایی ندارند
رسا ـ آیا صهیونیست‌ها می‌توانند همچنان روی اختلافات جهان اسلام برای پیشبرد اهداف خود حساب باز کنند؟
شیخ الموعد: خب، امروز پس از شکست پروژه فتنه مذهبی و شکست تکفیری‌ها در منطقه شاهد تبلور وحدت اسلامی هستیم. رژیم صهیونیستی این وحدت را هدف قرار داده است. پس از شکست این پروژه شاهد موج جدیدی از عادی سازی روابط با اسرائیل هستیم تا جایی که شاهد هستیم برخی از به اصطلاح روشنفکران و اصحاب رسانه و قلم در این راستا گام برمی‌دارند و منکر موجودیت فلسطین می‌شوند. افرادی از این دست، کوتوله‌های فکری هستند که در برابر مساله شامخ فلسطین جایی برای عرض اندام ندارند. اسامی این افراد را بعدها باید در زباله دان تاریخ جست‌وجو کرد. آنها نه در دنیا عزتمند خواهند بود و نه در آخرت. با وجود همه این کارشکنی‌ها قدس پیروز می‌شود و تا ابد پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند. همانگونه که امام خمینی فرمود رژیم صهیونیستی غده ای سرطانی است که به هیچ وجه نمیتوان با آن کنار آمد./983/ب913/ک

ارسال نظرات