۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۴۳۵۸۴
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

پژوهش‌های حوزه به سمت پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی کشور هدایت شود

عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در حالی که آسیب هایی مانند طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی در کشور وجود دارد، نیاز است که بخشی از پژوهش های حوزوی به سمت پاسخگویی به نیازهای عمومی کشور برود.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه که صبح امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات برگزار شد با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه های علمیه عنوان کرد: در حقیقت انجام پژوهش، اطاعت از دستور الهی در راستای تفقه در دین است.

وی افزود: امروز به برکت خون شهدا، رهنمودهای امام و رهبری، وضعیت حوزه های علمیه در نظام اسلامی بگونه ای است که فضلای جوان ما آثاری را می نویسند که در سطح بالای علمی قرار دارد و این درحالی است که تا پیش از انقلاب اهل قلم حوزه چند نفر انگشت شمار بودند.

عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در سالهای اخیر در حوزه علمیه پژوهش های فراوانی در زمینه تاریخ، تمدن، فرهنگ، اخلاق، فقه و مسائل دیگر انجام شده است که یکی از عوامل این دستاوردها تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه بوده است.

وی جهت دهی پژوهش ها به سمت پاسخ گویی به نیازهای عمومی کشور را موضوعی مهم دانست و خاطرنشان کرد: در حالی که آسیب هایی مانند طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی در کشور وجود دارد، نیاز است که بخشی از پژوهش های حوزوی به سمت پاسخگویی به نیازهای عمومی کشور برود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اضافه کرد: تعامل بیشتر حوزه و دانشگاه و ترویج و انتقال این اندیشه به نخبگان مخصوصاً نخبگان میانی کشور، جهان و استان ها یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و به اندازه ای که تولید اندیشه می کنیم نیاز است تا چند برابر آن به ترویج اندیشه بپردازیم.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از کارها این است که باید به سمت پژوهشگاه های تخصصی برویم و در حالی که در حوزه جامعه شناسی این قدر تنوع وجود دارد اما هیچ مرکزی در کشور به اندازه یک گروه علمی در حوزه جریان شناسی فکری و فرهنگی در کشور کار نمی کند.

عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: تأکید بر کرسی های نظریه پردازی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بحث برگزاری کرسی های علمی و تخصصی فعالیت های بسیار خوبی داشته است اما باید به کرسی های ترویجی به چشم یک معبر برای نظریه پردازی نگاه شود.

وی ابراز کرد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ترویج علم و اندیشه دیگر موضوعی است که باید مورد تأکید قرار گیرد چراکه هم اکنون جبهه روشنفکری سکولار از این فضا برای اهداف خود استفاده می کند اما صاحب نظران ما در این فضا حضور ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان خاطرنشان کرد: تربیت محقق در کنار پژوهشگران و اعضای هیأت علمی موضوعی است که می تواند در بحث پژوهش و زایش فکری و تربیت نیروی محقق مؤثر واقع شود./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات