۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۵۴۳۵۸۳
حجت الاسلام والمسلمین واعظی:

راهبرد اساسی حوزه تأمین نیازهای جامعه و نظام باشد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه باید کار ویژه های روحانیت در جامعه را بررسی کند و در کنار راهبرد کلان نخبه گرایی، راهبرد تأمین نیازهای جامعه و نظام را نصب العین خود قرار دهد.
نشست خبری حجت السلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه که صبح امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات برگزار شد با اشاره به سیاست حاکم بر حوزه های علمیه در گذشته عنوان کرد: اساس آموزش و سیستم تربیتی در نظام گذشته حوزه برپایه نخبه گرایی بوده است.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که در چند دهه اخیر در جامعه و جهان به وجود آمده است، باید در بحث سیاست و راهبردهای حوزه علمیه به فکر راه حل های جدید باشیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در زمانه ما گروه ها، نهادها و جریاناتی در داخل و خارج کشور وجود دارند که نسبت به حوزه تصویرسازی می کنند و با توجه به امکانات رسانه ای موجود، گروه های مرجع که برای افکارسازی و تأثیرگذاری فرهنگی شکل گرفته اند حوزه را روایت و تصویرگری می کنند.

وی بالا رفتن سطح انتظار جامعه از حوزه و روحانیت را از ویژگی های عصر حاضر دانست و خاطرنشان کرد: حوزه و روحانیت با اقدام تاریخی خود انقلاب اسلامی را شکل داده و میان دین و سیاست ارتباط برقرار و بحث تمدن نوین اسلامی را مطرح کرد که این موضوع انتظارات از حوزه و روحانیت در جهت کمک فکری و تولید محتوا را بالا برده است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اضافه کرد: تغییر دیگر انقلاب تکنولوژیکی است که در حوزه رسانه ایجاد شده است و این موضوع سبب شده تا هر فردی در فضای مجازی بتواند بازیگر صحنه فرهنگ شود.

وی ادامه داد: این فضای جدید سبب شده تا حجم هجمه ها به دین و ایمان و تخریب فرهنگ عمومی و ایمانی بالاتر رود و به طور طبیعی انتظار می رود حوزه و روحانیت با استفاده از این فضا و ظرفیت های موجود در جهت پاسخگویی به این مسائل ورود جدی داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: این اتفاقات سبب شده است که شرایط حوزه و روحانیت نسبت به گذشته تغییر فراوانی کند و اگر در گذشته سیاست نخبه گرایی کافی بود، اما امروز  علاوه بر اجرای این سیاست، باید راهبرد توسعه ای در زمینه آفرینش و تولیدات فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز کرد: ما در کنار راهبرد نخبه گرایی در حوزه های علمیه باید سیاست و راهبردهای جدیدی در حوزه های پژوهش، آموزش، تبلیغ و اخلاق داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تأمین نیازهای جامعه و و نظام را از مهم‌ترین راهبردهای مورد نیاز دانست و اظهار کرد: حوزه باید کارویژه های روحانیت در جامعه را بررسی کند و در کنار راهبرد کلان نخبه گرایی، راهبرد تأمین نیازهای جامعه و نظام را نصب العین خود قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید مسائل اندیشه ای و نظری نظام مورد بررسی قرار گرفته و تولیدات علمی و پژوهشی در این راستا صورت گیرد و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نیز به همین منظور فعالیت خود را به سمت مسأله محوری هدایت کرده است./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات