۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۵۴۳۵۸۲

همایش «اخلاق پژوهشی؛ الزامات و راهکارها» برگزار شد

همایش «اخلاق پژوهشی؛ الزامات و راهکارها» با حضور آیت الله اعرافی، آیت الله حسینی بوشهری، اعضای هیئت امنا، معاونان، مدیران، طلاب و پژوهشگران جامعه‌الزهرا صبح امروز برگزار شد.
همایش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «اخلاق پژوهشی؛ الزامات و راهکارها» با حضور آیت الله اعرافی، آیت الله حسینی بوشهری، اعضای هیئت امنا، معاونان، مدیران، طلاب و پژوهشگران جامعه‌الزهرا صبح امروز برگزار شد.

در این همایش آیت‌الله «سیدهاشم بوشهری»، امام جمعه قم و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تهرانی، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س)، خانم مصطفوی، عباس محمدی، معاون اداری مالی جامعه‌الزهرا(س)، خانم مصطفوی، عضو هیئت امنای جامعه‌الزهرا(س)، خانم حقانی، معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و برخی معاونین پژوهشی و مدیران دیگر حوزه‌های علمیه خواهران حضور داشتند. 

در ابتدای این مراسم، زکیه فلاح، طلبه سطح سه رشته کلام و یکی از پژوهشگران برتر گروه فلسفه و کلام جامعه‌الزهرا(س) به ارائه پایان‌نامه خود تحت عنوان «عصمت امام در آیه تطهیر با تأکید بر شبهات کتاب (الامامه و النص)» به راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین «مهدی فرمانیان» پراخت.

همچنین آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این مراسم با تاکید بر این که اگر یک پژوهش دینی استناد به آیات و روایات نداشته باشد افترا به خداوند محسوب شده و از منظر شرع مقدس اسلام از گناهان کبیره است، گفت: از قلب حوزه‌های علمیه باید پژوهش هایی ظهور کند که به روایات دینی استناد داشته باشد.

وی ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه به اهمیت فلسفه پژوهش اشاره کرد و ابراز داشت: پژوهش معیار اسلامی نیازمند فلسفه پژوهش و فقه پژوهش است؛ بر این اساس پژوهش و تحقیق نیازمند بررسی نگاه‌های اسلامی در ابعاد مختلفت آن است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که به عنوان یک خلاقیت ذهنی باید با تکیه بر مبانی اسلامی استوار شود، اظهار کرد: هرچند در غرب اقدامات زیادی در عرصه پژوهش و اخلاق در پژوهش شکل گرفته است؛ اما باید توجه داشت که منابع اسلامی سرشار از دیدگاه‌های معیار اخلاقی در حوزه پژوهش است.

وی ادامه داد: در متون ثقلین در باب آثار پزوهش چنین آمده است که« اگر مومن کاری انجام دهد که آثار آن تا قیامت باقی خواهد ماند در سود و زیان آن سهیم خواهد بود» بر این اساس فعالیت‌های پژوهشی از طیف همین رفتار های دینی و  فعالیت‌های ماندگار مورد وصف دین است.

افزون بر این حجت الاسلام سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(س) در این همایش با اشاره به اینکه  با اشاره به جایگاه علم و علم آموزی در میان مسلمانان و به ویژه شیعیان گفت: شیعه همواره در طول تاریخ پرچمدار علم و دانش بوده است.

وی با بیان اینکه گستره علم در میان مسلمانان مانند یک دریای ژرف و عمیق است، افزود: تاکنون از این ظرفیت های علمی به خوبی استفاده نشده و طلاب باید در عرصه انجام فعالیت های علمی در این زمینه کوشا باشند.

 مدیر جامعه الزهرا(س) با تأکید بر اینکه حمایت از طلاب پژوهشگر مهم ترین رسالت های حوزه های علمیه و نهادهای حوزوی است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه ای به انجام فعالیت های پژوهشی در نهادهای مختلف دارند و طلاب نیز باید این رهنمود رهبر معظم انقلاب را در عرصه های مختلف الگو و نقشه راه حرکت علمی خود قرار دهند.

حجت الاسلام والملسمین مدنی با بیان اینکه امروز دشمن به صورت گسترده و از راه های  مختلف به دنبال نابودی اسلام و جامعه اسلامی است، افزود: طلاب باید با تلاش علمی و پژوهشی خود در مقابل دشمن ایستادگی کنند هر چند که متأسفانه در حال حاضر حرکت طلاب در این زمینه مقداری کند و نگران کننده است.

 وی تصریح کرد: میزان فعالیت های پژوهشی که امروزه در حوزه های  علمیه انجام می‌شود بسیار بیشتر از گذشته است و در برخی از انتشاراتی‎‌ها هر روز یک کتاب از پژوهش‌های طلاب و اساتید منتشر می‌شود ولی برای اینکه به نتایج مطلوب دست‌یابیم نیازمند تلاش بیشتری هستیم./837/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات