۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۵۴۳۵۷۲
مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه:

دین نقش مهمی در مقابله با آسیب های فضای مجازی دارد

حجت الاسلام فروهر با بیان اینکه مدیریت فضای مجازی ضروری است، گفت: با بالا بردن معنویت و دین در جامعه می توان به مقابله با آسیب های فضای مجازی پرداخت.
حجت‌الاسلام فروهر فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام محمد فروهر، مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه امروز در اجلاس استانی نماز با شعار «نماز و فضای مجازی» که در استانداری برگزار شد با بیان اینکه اکنون تنها هفت درصد حواس انسانی درگیر فضای مجازی است، اظهار داشت: در آینده نزدیک 70 درصد حواس انسانی درگیر تکنولوژی و فضای مجازی است و به نسل هفتم از اینترنت تلفن همراه دست خواهیم یافت که چنین اتفاقی تقریبا در سال 2020 اتفاق خواهد افتاد.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه با بیان اینکه 53 میلیون و 500 هزار کاربر فعال فضای مجازی در کشورمان وجود دارد، خاطرنشان شد: 48 میلیون نفر عضو تلگرام هستند و هفته ای 23 ساعت انیمیشن از سوی بچه های ایرانی دیده می شود ضمن اینکه 23 میلیون جوان روزانه سه ساعت بازی کامپیوتری انجام می دهند.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه آمریکا با استفاده از فضای مجازی روزانه 20 میلیون جوان ایرانی را طریق بازی های کامپیوتری(بازی GTA) جذب خود کرده است، عنوان داشت: ما به فکر فضای فکری جوانان نیستیم در حالی که دشمنان به مهندسی افکار در فضای مجازی پرداخته و با درگیر کردن فکر و ذهن جوانان، آنها را به کام مرگ می کشانند.

حجت الاسلام فروهر با بیان اینکه نزدیک به 60 میلیون تلفن همراه در کشور وجود دارد، خاطرنشان شد: مکالمه تلفنی خانواده های ایرانی در سال 92، روزانه 14 دقیقه بود اما اکنون به 4 دقیقه رسیده و کاهش چنین مکالمه هایی نتیجه جذابیت فضای مجازی است.

وی به سخنان رهبری مبنی بر اینکه اهمیت فضای مجازی به اهمیت انقلاب اسلامی است، اشاره و افزود: امروزه مخدرات نوع سوم دیجیتال است و در تهران کلینیک ترک اعتیاد فضای مجازی را راه اندازی کردیم.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه با بیان اینکه هراس بی موبایلی 66 درصد جهان را در برگرفته است، ابراز داشت: مدیریت فضای مجازی ضروری است چرا که با شکاف نسلی مواجه شدیم و در این باره باید با بالا بردن معنویت و دین در فضای مجازی به مقابله با آسیب های آن بپردازیم.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه فعالیت های مرتبط با ابتدایی ترین مباحث نماز در فضای مجازی بسیار کم است، عنوان داشت: فضای مجازی در عین تهدید، فرصت است و باید تلاش شود تا تهدیدها کاهش و فرصت ها افزایش یابد حال آنکه امروزه 20 میلییون جوان زیر 18 ساله به فضای مجازی دسترسی دارند.

حجت الاسلام فروهر بیان داشت: در کشورمان کنترلی بر فضای مجازی نیست، راهکار داده نمی شود و رده بندی سنی وجود ندارد و بچه هایمان امروز یتیمان اینترنت هستند در حالی که چین، روسیه و کره این فضا را مدیریت کردند.

وی ادامه داد: خانواده ها نگران و گریان می آیند و می گویند با معضلات فضای مجازی و دور کردن کودکانمان از فضای مجازی چه کنیم.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه با تأکید بر عدم مخالفت با تکنولوژی، علم و پیشرفت تصریح کرد: وضعیت اسفناک است، 68 درصد طلاق‌ ها در جهان به علت ارتباط اینترنتی با جنس مخالف صورت می گیرد، از این رو مسؤولان و دولتمردان برای کنترل فضای مجازی فکری بکنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی باید به سراغ خانواده های خودمان برویم، اظهار داشت: در آینده نزدیک فضای مجازی وارد حریم خصوصی می‌ شود و ما نمی‌ توانیم به فرزندانمان بگوییم که چه چیزی را ببیند و نبینند و یا اینکه از فیلترینگ استفاده کنیم بلکه با تولید محتوای خوب، مدیریت صحیح دولتمردان و مسؤولان کشوری و راه اندازی اینترنت ملی می توانیم تهدیدهای چنین فضایی را کاهش دهیم.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه به فرزندانمان مقوله خودکنترلی را بیاموزیم، تصریح کرد: خودکنترلی با مقوله نماز به ایجاد می شود اما زمانی که نماز ضایع شود انسان در سراشیبی شهوت قرار می‌ گیرد و جست وجوی بالغ بر شش میلیارد و ششصد میلیون بار موضوعات غیراخلاقی از سال 2015 تاکنون بهترین گواه بر این مطلب است.

وی به جست وجوهای کاربران ایرانی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: جست و جوی اول تا دهم ایرانی ‌ها تقریباً در رابطه با موضوعات مستهجن است و تا جست وجوی شماره 20 شماره هیچ کلمه ارزشی یافت نمی شود اما قم جست و جوی 33، قرآن جست و جوی 44 و خداوند جست و جوی 53 است.

حجت الاسلام فروهر با بیان اینکه از سال 84 تا 94 جست وجوی موضوعات غیراخلاقی در ماه های محرم و صفر بسیار کاهش یافته است، عنوان کرد: چنین کاهشی در دو ماه مذکور گویای آن است که برای رویارویی با فضای مجازی، معنویت و دین پاسخگو است و با فیلتر، نصیحت و بگیر و ببند کنترل نخواهد شد.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه فضای مجازی حذف ناشدنی است، خاطرنشان شد: در حوزه امنیت نباید به اینترنت اعتماد کرد و ایران در حوزه امنیت سایبری جزو پنج کشور آخر جهان است.

این مقام مسؤول با تأکید بر ضرورت تولید محتوای دینی متناسب با فضای مجازی بیان کرد: برای ورود در فضای مجازی سه شرط ورود هوشمندانه، حالت تهاجمی و نه تدافعی به خود گرفتن و تأثیرگذاری لازم است./9456/پ202/ب1

ارسال نظرات