۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۴۳۵۳۶
آیت الله اعرافی:

فقدان نقشه جامع در عرصه پژوهش حوزه احساس می شود

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور از نیاز حوزه به نقشه جامع در عرصه پژوهش سخن گفت و تاکید کرد که جای خالی مطالعات راهبردی درباره حوزه و روحانیت نیز در حوزه کاملاً احساس می‌شود.
سخنرانی آیت الله اعرافی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستآوردهای پژوهشی مراکز حوزوی که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که پژوهش موضوعی است که اگر نباشد حوزه و هر نهاد علمی دیگری توقف پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: ما بایستی در هفته پژوهش به ارزیابی بپردازیم و با عزمی جدی به گام های جدید برای رسیدن به نقطه مطلوب بپردازیم.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه باید علم سنجی را مهم بشمارند، بیان کرد: حوزه بایستی علم سنجی را با استفاده از موازین دقیق و بومی حوزوی انجام دهد تا جایگاه تولید فکر در حوزه های علمیه را به خوبی رصد کند و مجموعه این رصد ها سالانه در قالب گزارشی ارائه شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور قم را یکی از قطب های تولید علم عنوان کرد و افزود: یکی از نقاط مثبتی که در حوزه های علمیه وجود دارد تنوع موضوعی در تحقیقات حوزوی است، همچنین کثرت حجمی که در تحقیقات مشاهده می شود از دیگر نقاط مثبت پژوهش در حوزه است.

وی ادامه داد: ورود حوزه های علمیه به عرصه فنآوری اطلاعات در سال های اخیر با رشد بسیار خوبی همراه بوده است و ما شاهد تولیدات رسانه ای خوبی در مراکزی از قبیل مؤسسه نور بودیم.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید آثار به بیش از 50 زبان زنده دنیا در قم، تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر مراکز پژوهشی خوبی در حوزه شکل گرفته است که پشتوانه بسیار مناسبی برای پژوهش های حوزوی خواهد بود.

وی با اشاره به وجود بیش از 240 رشته اسلامی در بیش از 20 مرکز حوزوی، تصریح کرد: البته بحث پژوهش در حوزه نقاط ضعفی نیز دارد که یکی از مهم ترین آنها فقدان نقشه جامع است؛ نظام جامع پژوهش که در قالب نظام‌های دیگر حوزوی تصویب‌شده  با آن که بسیار ارزشمند بوده اما کافی نیست بلکه باید نقشه جامع علمی حوزه در این زمینه پیگیری شود همچنین جای خالی مطالعات راهبردی درباره حوزه و روحانیت نیز در حوزه کاملاً احساس می‌شود، فقدان نقشه راهبری علم به سمت تولیدات علم در عرصه‌های مختلف نیز مشهود است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: ما در روش شناسی تحقیق علوم اسلامی کاستی هایی داریم و نباید از توجه به نخبگان و پژوهشگران برتر حوزوی در این عرصه غافل شویم.

وی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش در حوزه، تصریح کرد: ما باید از این فرصت استفاده کنیم و پیشنهادات و نظرات محققان و مراکز تحقیقاتی حوزوی را نسبت به برنامه پنج ساله موجود حوزه های علمیه استخراج و برای تدوین برنامه بعدی از آن استفاده کنیم./858/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات