۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۴۳۴۹۱
امام جمعه موقت کاشان:

حروف مقطعه، نشانه عظمت قرآن است

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه حروف مقطعه در قرآن نشانه عظمت قرآن است، گفت: حروف مقطعه در ابتداي ۲۹ سوره از قرآن آمده است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در تفسير آيه اول سوره رعد، گفت: سوره رعد از جزء 13 و بعد از سوره مباركه يوسف است كه داراي 43 آيه و در مكه نازل شده است.

وي افزود: در آيه اول سوره رعد خداوند مي فرمايد ‹‹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ المر ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ ۗ وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ›› در ابتداي اين سوره چند حروف مقطعه واقع شده است كه اين حروف مقطعه در ابتداي 29 سوره از قرآن نيز آمده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: مفسرين درباره حروف مقطعه يك مطلب كلي را بيان نكرده اند و نظرات مختلفي است، ضمن اينكه همه اين نظرات احتمال است و دليل قطعي برآن نيست، اما يكي از احتمالاتي را كه به نظر مي رسد بهتر از بقيه است، اين است كه خداوند خطاب به پيامبر مي فرمايد اين كتاب قرآني را كه نازل كرده ايم كتابي معجزه آسايي است كه با اينكه اعراب نيز زبان عربي فصيح و بليغ دارند اما نمي توانند مانند قرآن را بياورند.

وي افزود: خداوند مي فرمايد، اگر شما اعراب توانايي آن داريد كتابي مانند قرآن را بياوريد در حاليكه حروف قرآن تافته جدا بافته از حروف اعراب آن زمان نبود كه اعراب مدعي شوند اين حروف تنها متعلق به خدا است و از توان آنها خارج است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند مي فرمايد اين قرآن از همين حروفي كه شما داريد و با آن صحبت مي كنيد برايتان آورده ام و قرآن اعجاز است و حرف مقطعه اشاره به عظمت قرآن دارد و اگر شما توانايي آن داريد مانند آن را بياوريد.

حجت الاسلام اسلامي تبار بیان کرد: خداوند مي فرمايد از 114 سوره قرآن در ابتداي 29 سوره آن حروف مقطعه است كه در 24 سوره از 29 سوره بلافاصله بعد از حروف مقطعه خداوند از عظمت قرآن سخن مي گويدكه نمونه آن سوره بقره است.

وي ادامه داد: خداوند متعال از خاك كه در اختيار ما گذاشته و ما نسبت به آن بي تفاوت هستيم صدها نوع  گل و گياه و ميوه و درخت بيرون مي آورد و انسان را هم خاك آفريده است، اما ما انسان از خاك تنها خشت و آجر و سفال درست كرده ايم  و هيچ استفاده ديگري نداريم.

امام جمعه موقت كاشان اظهار داشت: مرحوم ملامحسن فيض كاشاني حروف مقطعه را با حذف مكررات در كنار يكديگر قرار داده و جمله ‹‹صِراطُ عَلی حَقٌّ نُمْسِکُهُ›› به دست آورده است، به اين معني كه راه علي حق است و ما نيز آن حفظ مي كنيم.

وي افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ›› تلك از حروف اشاره به نزديك يا دور است، اما خداوند مي فرمايد آن آيات آسماني است، اما نمي فرمايد اين آيات آسماني است ‹‹تلك›› در قرآن براي مقام ولايي است كه از دسترسي فهم بشر دور است و خداوند به پيامبر مي فرمايد ‹‹وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ›› آنچه كه بر تو نازل مي شود حق است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه خداوند اولين كلمه اي كه در مقام عظمت قرآن مي فرمايد حق بودن قرآن است، گفت: خداوند مي فرمايد،  قرآن هم حق است و هم از نزد حق نازل شده است و هم خودش حق است به اين معني كه حق در مقابل باطل است و هيچ باطلي در آن نفوذ ندارد و هيچ مطلبي از مطالب قرآن باطل نيست و تمام قرآن بر اساس واقعيت است.

امام جمعه موقت كاشان اظهار داشت: اگر زماني كه قرآن بر پيامبر نازل شد، تنها يك مطلب و يك آيه از قرآن اشكالي داشت، مشركين از همان روز اول آن را برجسته مي كردند و پيامبر هم درمقابل آنها حرفي براي گفتن نداشت، بنابر اين اگر طي 10 سال حدود 90 جنگ را به پيامبر تحميل كردند براي اين بود كه نمي توانستند جواب قرآن را بدهند و به قرآن اشكال بگيرند و چون كم مي آوردند و حرفي براي گفتن نداشتن، متوسل به جنگ مي شدند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: قرآن نه تنها حق است بلكه روز به روز ابعاد جديدتر و نوين علمي از قرآن كشف مي شود به طوريكه هرچه علم روز پيشرفت مي‌كند و مسائل علمي جديدي را كشف مي كنند، متوجه مي شوند مشابه آن را قرآن 1400 سال قبل بيان كرده است.

وي افزود: خداوند در اين آيه خطاب به پيامبر مي فرمايد ‹‹وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ›› بيشتر مردم به تو ايمان نمي آورند و اين در حالي است كه  اگر خدا مي دانست كه مردم ايمان نمي آورند، اما اگر به پيامبر مي فرمايد به مردم بگو تا ايمان بياورند براي اين است كه پيامبر متوجه شود وقتي مردم را دعوت به دين كند  با او برخورد خواهند كرد و نبايد مأيوس و دلسرد شود و راه خود را ادامه دهد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: مردمي كه با حق مبارزه مي كنند دو گروه هستند، برخي حق را قبول دارند و مي‌پذيرند، اما برخي ديگر كه حق را نمي پذيرند دو گروه هستند كه يك گروه حق را تشخيص مي‌دهند اما قدرت و پول و  نام و شهرت چشم آنها را كور كرده است و زير بار حق نمي روند./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات