۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۴۳۴۳۲
رییس جمهور لبنان:

حزب‌الله تروریست‌ها را از مرز لبنان دور کرد

رییس جمهور لبنان در گفت وگو با یک رسانه روسی گفت که حزب‌الله تروریست‌ها را از مرز لبنان دور کرد و به سوریه کمک کرد تا بر تهدیدات و خطرات تروریستها فائق آید.
میشل عون

به گزارش خبرگزاری رسا، میشل عون رییس جمهور لبنان بر نقش حزب الله در دفاع از مرزهای لبنان در برابر تروریستها تاکید کرد.

رییس جمهور لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با راشاتودی تاکید کرد فقط روسیه و ایران و ترکیه به لبنان کمک کرده اند.

میشل عون درباره بیش از یک میلیون آواره سوری در لبنان گفت: ما تلاش می کنیم این آوارگان به کشورشان بازگردند. اما جامعه بین المللی به جز روسیه، ترکیه و ایران تا کنون در این خصوص با ما همکاری نکرده است. ما امیدواریم بتوانیم نظر اروپاییها و آمریکاییها را در این خصوص تغییر دهیم.

خبرنگار راشاتودی ییس جمهور لبنان از او پرسید: یکی از الزامات صلح در لبنان این بوده است که نگذارید گروههای مختلف لبنانی وارد رقابت میان قدرتهای منطقه ای مثل عربستان سعودی و ایران شوند. آیا مطمئن هستید که مردم لبنان می توانند از این رقابتهای منطقه ای دور بمانند؟

حزب‌الله تروریست‌ها را از مرز لبنان دور کرد

میشل عون گفت: قطعا همین طور است و آنها می توانند از این مسأله دور بمانند. اما آنچه در سوریه رخ می دهد فرق می کند و استثناست زیرا سوریه کشور همسایه لبنان است و تروریستها به مرزهای ما حمله کردند. ما وظیفه داشتیم و مجبور بودیم از طریق نظامی اقدام کنیم. ارتش لبنان و حتی حزب الله در این نبرد شرکت کردند. حزب الله همچنان این تروریستها را از مرزهای ما دور می کند. آنها منطقه قلمون در مرز لبنان را گرفته بودند اما حزب الله به سوریه کمک کرد تا بر تهدیدات و خطرات تروریستها فائق آید.  

خبرنگار گفت: مشکلات فرقه ای در سراسر خاورمیانه محدود به سنی و شیعه در جامعه مسلمانان نیست، بلکه در منطقه مسیحیان هدف آزار و اذیت بوده اند که از جمله آن در سوریه و عراق بوده است. نظر جامعه مسیحیان لبنان در این خصوص چیست؟

میشل عون گفت: قطعا همین طور است. اما لبنان تجربه ای متفاوت با بیشتر کشورهای عربی منطقه دارد. در کشور ما میان شهروندان مسیحی و مسلمان توازن وجود دارد در حالیکه در کشورهای دیگر منطقه مسیحیان در مقایسه با جمعیت مسلمان اقلیت هستند. از این رو مسیحیان در کشورهای دیگر با حملات تروریستی روبرو شده اند و در مقایسه با هموطنان مسلمان خود بیشتر آسیب دیده اند.

میشل عون درباره نقش فرانسه در حل مشکلات لبنان گفت: فرانسه کشوری در ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. کشورهایی که در حوزه دریای مدیترانه قرار دارند، از دوران باستان همسایه یکدیگر بوده اند. در واقع منطقه مدیترانه مهد همه تمدنهایی بوده است که به سمت غرب و آمریکا گسترش پیدا کرده است. به همین علت است که ما سالهای سال است که با یکدیگر همکاری داریم. ما همچنین از نظر اقتصادی به یکدیگر سود می رسانیم. همچنین از نظر فرهنگی ما تحت تاثیر یکدیگر قرار داریم.

رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌تواند به جبهه لبنان نفوذ کند

عون درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: به نظر من پس از جنگ ژوئیه 2006، رژیم صهیونیستی دیگر به لبنان حمله نمی کند زیرا نمی تواند به جبهه لبنان نفوذ کند.

وی درباره نگرانی از نقش عربستان سعودی در تحولات اخیر لبنان گفت: خیر من از این بابت نگران نیستم زیرا ما قبلا وحدت ملی را داشته ایم و این وحدت ملی جلوی هر گونه خطری را علیه ما می گیرد.

مجری گفت: حزب الله زرادخانه تسلیحاتی قابل توجهی دارد که به گفته خودش برای دفاع از لبنان است. اما بسیاری از گروهها در لبنان از قدرت گرفتن لبنان واهمه دارند. شما چگونه به این گروههای لبنانی اطمینان خاطر می دهید؟

عون گفت: این نگرانی بیشتر از آنکه امنیتی باشد سیاسی است زیرا همه می دانند که حزب الله از تسلیحات خود در عرصه داخلی استفاده نمی کند و فقط یک بار این کار را کرد و آن زمانی بود که دولت لبنان علیه حزب الله اقدام کرد که در نتیجه آن رخداد کوچکی اتفاق افتاد که آن نیز در عرض دو روز خاتمه یافت. در واقع از زمان تاسیس حزب الله در 1985 تا به امروز، فقط یک برخورد کوچک اتفاق افتاده و چیز دیگری نبوده است.

تلاش می‌کنیم آوارگان سوری به کشورشان بازگردند

میشل عون درباره بیش از یک میلیون آواره سوری در لبنان گفت: ما تلاش می کنیم این آوارگان به کشورشان بازگردند. اما جامعه بین المللی به جز روسیه، ترکیه و ایران تا کنون در این خصوص با ما همکاری نکرده است. ما امیدواریم بتوانیم نظر اروپاییها و آمریکاییها را در این خصوص تغییر دهیم. قطعا این مسأله راحت نیست. این مسأله باری بزرگ روی دوش ماست و ما این مسأله را بخشی از ظلم و بی عدالتی می دانیم که از طرف جهان غرب به ما تحمیل شده است.

میشل عون درباره نیاز به کمکهای بین المللی در رابطه با آوارگان سوریه گفت: لبنان به جز کمکهای کوچک و اندک برای مدارس، کمک خاصی از جامعه بین المللی در خصوص آوارگان سوریه دریافت نکرده است زیرا شمار دانش آموزان آواره سوری از ظرفیتی که ما داریم بیشتر بوده است. اما درباره دیگر کمکها، کمکها به ما داده نشده و مستقیما به خود آوارگان داده شده است.

مجری گفت هفته گذشته شما در ایتالیا گفتید از نظر شما به عنوان رییس جمهور لبنان بحران (مربوط به استعفای حریری) رفع شده است. شما تا چه حد به این موضع اطمینان دارید؟

میشل عون گفت: من مطمئن هستم زیرا در میان مردم لبنان هیچ اختلاف نظری درباره حل این بحران وجود ندارد. من فکر نمی کنم آنهایی که این بحران را ایجاد کردند دوباره آن را تکرار کنند.

میشل عون در پاسخ به این سوال که چه کسی این بحران را ایجاد کرد گفت: برخی می گویند این لبنانیها بودند که عربستان سعودی را تحریک کردند. اما سوال اصلی این است که چه کسی این طرح را اجرا کرد؟

عون افزود: تفاهم ایجاد شده در طول زمان تقویت خواهد شد و ما روی این مسأله کار می کنیم.

رییس جمهور لبنان درباره اوضاع اقتصادی این کشور گفت: هم اکنون لبنان با سه بحران مواجه است. بحران اول، بحرانی جهانی است که بر لبنان نیز تاثیر گذاشته است زیرا ما نیز بخشی از اقتصاد جهانی هستیم. بحران دوم بسته شدن مرزهای زمینی لبنان است که در یک طرف سوریه و در طرف دیگر رژیم صهیونیستی قرار دارد. تنها ارتباط ما به جهان خارج از طریق دریاست. این مسأله تاثیر منفی قابل توجهی بر اقتصاد ما داشته است. بحران سوم آوارگی گسترده مردم سوریه بوده است که هزینه زیادی را به ما تحمیل کرده و منابع ما به میزان قابل توجهی تقلیل یافته است. در سال 2010 ما هشت درصد رشد اقتصادی داشتیم اما اکنون رشد اقتصادی ما حدود یک درصد است. البته ما امیدواریم سال آینده بتوانیم رشد اقتصادی خود را از یک درصد بالاتر ببریم.

مجری گفت: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفت باید مراقب باشیم از لبنان برای جنگ نیابتی استفاده نشود. به نظر شما این خطر تا چه حد جدی است و آیا شما راضی هستید که اقدامات شما و دیگر قدرتها این خطر قریب الوقوع را برطرف کرده است؟

عون گفت: قطعا کافی نیست آنهایی که خارج از لبنان هستند بگویند باید استقلال و حاکمیت و ثبات لبنان حفظ شود. در واقع این مردم لبنان هستند که قبل از همه باید وحدت ملی خود و ثبات کشورشان را حفظ کنند. مردم لبنان پس از این همه سختی و دشواری که تحمل کرده اند، دوست دارند در مسیر ثبات حرکت کنند. من می خواهم توجه شما را به این مسأله جلب کنم که تحولات در سوریه در سال 2011 شروع شد و از آن زمان تا کنون با همه اختلافات و شکافهای سیاسی میان لبنانیها، هیچ درگیری و جنگ داخلی رخ نداده است و هر زمان هم که اختلافاتی وجود داشته ، هیچ درگیری و خونریزی رخ نداده است.

صلح باعث شکوفایی و امنیت برای همه می‌شود

مجری گفت: پس پیام شما به قدرتهای منطقه ای یعنی عربستان سعودی و بعد به ایران چیست؟

عون گفت: به نظر من صلح باعث شکوفایی و امنیت برای همه می شود و جنگ باخت برای همه است زیرا همه منابع کشورها در جنگ هدر می رود در حالیکه این منابع می تواند برای کمک به شکوفایی و توسعه کشورها استفاده شود.

عون در پایان گفت ما مطمئنیم که می توانیم لبنان را دوباره به سوئیس شرق تبدیل کنیم. من مطمئنم که لبنان به آن وضعیت سابق باز خواهد گشت./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: صدا و سیما

ارسال نظرات