۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۵۴۳۴۱۳
بنیانیان مطرح کرد؛

رسالت بزرگ حوزه در اصلاح دانشگاه‌ها/ تعامل حوزه و دانشگاه باید عمیق‌تر شود

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور عالمان دینی در صحنه‌های علمی کشور را ضروری خواند و گفت: حوزه و دانشگاه باید تعاملی به مراتب عمیق‌تر از وضع موجود داشته باشند.
حسن بنیانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن بنیانیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به هفته وحدت حوزه و دانشگاه به بیان چرایی و ضرورت این وحدت و بررسی ماهیت و چگونگی آن پرداخت و فرصت‌ها و عوامل کندکننده و بازدارنده در مسیر وحدت را تشریح و بر تصریح دراین امر حیاتی تأکید کرد.

وی افزود: قرن‌ها پیش در کشورهای غربی و به واسطه جریان ضد دینی، تولید علم به تدریج مسیر خود را از کلیسا جدا کرد و دین مسیحیت در حاشیه قرار گرفت و در دویست سال اخیر الگوی دانشگاه‌های مدرن وارد کشور ما شد و با توسعه رشته‌های علوم انسانی به تدریج حوزه‌های علمیه و روحانیت و دین در جامعه از اواخر دوره قاجار به حاشیه رانده شدند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قدرت اسلام به ویژه شیعه و ۱۴۰۰ سال تلاش عالمان دینی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی مسؤولان به این جمع‌بندی رسیدند که در شرایط موجود هم حوزه‌های علمیه و هم دانشگاه‌ها باید باشند.

چرایی ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه

وی دلیل چرایی وحدت حوزه و دانشگاه را جلوگیری از تضاد در جامعه و حاکمیت دین اسلام عنوان و تصریح کرد: حضور عالمان دینی در صحنه‌های علمی و اجتماعی کشور یک ضرورت قطعی است؛ از این‌رو باید برای تقویت نهاد حوزه‌های علمیه و تقویت وحدت آن با دانشگاه تلاش کرد.

بنیان اظهار داشت: ما بنای تمدن‌سازی اسلامی داریم و این به این معنا است که همه علوم در همه عرصه‌ها باید خود را با مبانی اسلامی تطبیق دهند و مبتنی بر جهان بینی اسلامی و نگاه به اسلام و حیات اجتماعی تعریف شوند.

وی تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای پیشرفت علمی کشور را با تعمیق وحدت حوزه و دانشگاه میسر دانست و ابراز کرد: حوزه و دانشگاه باید تعاملی به مراتب عمیق‌تر از وضع موجود داشته باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث پیوست‌نگاری فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب، کاهش آسیب‌های اجتماعی را مهم‌ترین کارکرد وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و افزود: عالمان دینی با حضور در دانشگاه‌ها علم را در  استخدام تمدن‌سازی اسلامی قرار دهند.

رسالت بزرگ حوزه برای اصلاح دانشگاه‌ها

وی همچنین ادامه داد: علم و تجربه بشری برای سرعت بخشیدن به تحولات حوزه‌های علمیه باید به درون حوزه‌ها ورود پیدا کند تا از طرفی به دانش و تجربه بشری برای ساختن جامعه دست پیدا کنیم و از طرفی دیگر توجه به آلودگی این علوم است که اگر علمای ما آگاهانه این علوم را تصفیه نکنند کارکردهای دانشگاه‌های ما به شدت مخرب خواهد شد.

بنیانیان با اشاره به نقد علمای دین بر کارکردهای دانشگاه‌های کشور، بسیاری از این نقدها را درست دانست اما گفت: علما بخشی از انتقادهای خود را متوجه سیر کندی تحول در درون خود حوزه‌ها کنند چراکه حوزه‌ها یک رسالت بزرگ برای اصلاح دانشگاه‌ها بر دوش دارند همانطور اساتید متدین وظیفه دارند با حوزه‌های علمیه در تعامل باشند.

وی با بیان این‌که نظام اسلامی فرصت طلایی برای وحدت حوزه و دانشگاه است، تصریح کرد: باید تمدن نوین اسلامی را برپا کنیم؛ بنابراین هر عزیزی که در موقعیت خود برای نزدیک شدن حوزه به دانشگاه و دانشگاه به حوزه و عمق بخشیدن به تعامل آنها تلاش می‌کند؛ در ساختن تمدن نوین اسلامی جهاد علمی کرده است.

مدیران کشور نگاه تمدن‌سازی ندارند

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مشکلات بزرگ در مسیر ساخت تمدن نوین اسلامی را مشارکت محدود مدیران اجرایی در هر سه قوه عنوان کرد و گفت: متأسفانه نگاه بسیاری از مدیران اجرایی به فرهنگ یک نگاه تجربی و حاصل مطالعات عالمان و به صورت سیستماتیک نیست.

وی با بیان این‌که مدیران نگاه تمدن‌سازی به حوزه مسؤولیتی خود ندارند و همزمان به افق‌های بلندمدت فکر نمی‌کنند، اظهار داشت:‌ نگاه مدیران به این مسأله تقلیل یافته است و با این نگاه تقلیل یافته مدیران ارشد اجتماعی گام بر داشتن در اصلاح سندهای مهم برای پیشرفت کشور به کندی پیش می‌رود.

بنیانیان تأکید کرد: اگر امروز اراده اجرای سندهای بالادستی در قوای سه‌گانه شکل بگیرد و مجلس در کنار پیگیری روزمره مشکلات اقتصادی و اجتماعی، پیگیری سندهای مصوب مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی را جزو وظایف خود تلقی کند، یک گام مهم در راستای وحدت حوزه و دانشگاه برداشته خواهد شد./920/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات