۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۴۳۴۰۱
با حضور وزیر ارشاد؛

همایش مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم برگزار شد

همایش مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم دیروز با حضور شخصیت های حوزوی و کشوری در سالن شهید مطهری ساختمان ادارات آستان مقدس بانوی کرامت برگزار شد.
همایش کتابخانه های تخصصی استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم دیروز با حضور شخصیت های حوزوی و کشوری در سالن شهید مطهری ساختمان ادارات آستان مقدس بانوی کرامت برگزار شد.

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر ارشاد، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان استانی حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند حرکت های خودجوش و مردمی در عرصه فرهنگ باید حمایت شوند.

وی افزود: این جلسه با توجه به همین فرمایش رهبر معظم انقلاب برگزار شده است،  خوشبختانه برنامه های کتابخانه توسط خود مردم حمایت می شوند و مسؤولان امر نیز همکاری خوبی در این باره داشته اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان این که مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم شامل کتابخانه های حوزوی و دانشگاهی می شود، اظهار داشت: این مجمع از سال 93 شکل گرفته و خوشبختانه در حال رسیدن به بلوغ لازم است.

وی ادامه داد: امیدواریم این کار بتواند الگوی خوبی برای فعالیت های عرصه فرهنگ باشد، هر اندازه حرکت ها و برنامه های مردمی با حمایت مسؤولان وجو داشته باشد شاهد تأثیرات مثبت آن خواهیم بود، زیرا در کنار هم قرار گرفتن مجموعه های فرهنگی برای پیشبرد و انجام سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ضروری است.

در ادامه، شجاعی، دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم با بیان این که کتاب در میراث تمدنی اسلام با قرآن ماندگار شد، گفت: کتابخانه های اسلامی در طول تاریخ وجود داشتند و امروزه به عنوان تولید علم و پژوهش فعالیت می کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان کتابخانه ها فرمودند: این که کسی تصور کند با وجود ابزار و رسانه های جدید، کتاب منزوی خواهد شد خطا است؛ بلکه روز به روز در جامعه بشری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی ادامه داد: از قدیم کتابخانه داشتن فضیلتی بزرگ به شمار می رود، با تشکیل حوزه های علمیه در نجف و قم وضعیت کتابخانه ها با تغییراتی مهمی رو به رو شد که از جمله آنها تأسیس کتابخانه های بزرگ و تخصصی بود.

وی اضافه کرد: این مجمع در سال 93 تشکیل شد و با تشکیل ساختار جدید اولین مجمع عمومی کتابخانه های تخصصی در سال 94 در پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی برگزار شد و اساس نامه و آیین نامه اجرایی به تصویب رسید و اعضای شورای سیاستگذاری برای دوره 2 ساله انتخاب شدند و در سال  95 از پرتال رسمی مکتا در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی رونمایی شد.

دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم گفت: تاکنون 8 گردهمایی، 16 جلسه شورای سیاستگذاری و تورهای کتابخانه گردی برگزار  شده است و هم اکنون بیش از 2 میلیون و 900 هزار جلد کتاب در دسترس محققان و پژوهشان قرار دارد، این مجمع دارای 35 عضو تخصصی است.

سپس آیت الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که فعالیت ها باید به گونه ای باشد که کتاب ها در دسترس افراد علاقه مند قرار گیرد، اظهار داشت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در کشور تقویت شود.

آیت الله استادی ابراز داشت: این که تأکید بسیاری بر کتابخوانی وجود دارد منظور کتاب های خوب است، کتابداری غیر از سایر شغل ها است و باید خود افراد کتاب خوان بوده و علاقه داشته باشند وکتاب های مفسد و گمراه کننده نباید در اختیار افراد قرار داده شود.

وی با بیان اینکه کتاب سبب ترقی و تعالی انسان می شود، عنوان کرد: کتاب های ضاله نباید در دسترس همگان باشد بلکه تنها باید در اختیار پژوهشگران در این عرصه قرار گیرد؛ همچنین کتاب های خطی نباید متفرق باشند بلکه باید در یک جا جمع شوند و مورد استفاده باشند.

همچنین سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که پایگاه قدرت نرم تمدن اسلامی در آغاز تاسیس مسجد به عنوان پایگاه ایمان بود و ضلع دوم آن کتابخانه به شمار می رفت، اظهار داشت: کتابخانه ها مرکز آموزش پژوهش و گفت و گوی علمی و فرهنگی شدند.

وی ادامه داد: کتابخانه ها به دانشگاه، پژوهشگاه و باشگاه علمی فرهنگی تبدیل شدند، این ترکیب فرصتی را فراهم کرد تا بذرهای کاشته شده در مسجد بارور شود؛ بنابراین فرایندهای تمدن سازی در جهان باید بررسی شود.

صالحی با اشاره به اهمیت وجود کتابخانه های تخصصی ابراز داشت: رصدخانه مراغه پدیده ای خاص از خواجه نصیر طوسی است که یکی کتابخانه تخصصی به شمار می رود، کتابحانه های تخصصی در جهان اسلام نقش منحصر‌به فردی داشتند که مرکز پیشران تولید علم محسوب می شوند.

وی عنوان کرد: کتاب خانه های عمومی فضای عام تولید دانش و پژوهش را فراهم می کردند اما کتابخانه های تخصصی قرارگاه و پایگاهی برای پیشرانی تولید علم بودند و هستند و بعد از انقلاب نوعی نهضت بازگشت به کتاب و کتابخوانی در قم به عنوان ام القرای تمدن سازی نوین سازی اسلامی شکل گرفت.

صالحی با بیان این که کتابخانه های تخصصی ظرفیت دانشی هستند، گفت: این مجمع و تشکل می تواند این ظرفیت را تقویت و تکمیل کند، حوزه ارتباطات کتابخانه های تخصصی در قم و کشور و گسترش تعاملات امری مهم است و می تواند از خطوط ارتباطی وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

وی افزود: یکی از مناسباتی که می تواند آنها را به یکدیگر نزدیک کنند این است که ارتباط داشته و از سفره علمی یکدیگر بهره مند شوند و این اثرگذارتر از برگزاری همایش ها است، تعاملات وسیع کتابخانه های تخصصی در قم و ایران، جامعه علمی دو نهاد را نزدیک می کند و در تولید علم و دانش نقش جدی خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی اظهار داشت: کتابخانه های تخصصی باید مناسبات خود را با مخاطبان تقویت کنند تا پایگاه علمی برای نخبگان علمی یک رشته باشد؛ کتابخانه تخصصی برای پایگاه و پاتوق شدن علمی نیازمند الزامات و ظرفیت هایی است.

وی ادامه داد: کتابدار باید از جنس کتاب و کتابخانه بوده و دلسوز محقق باشد، مجمع کتابخانه های تخصصی باید در کنار تعامل، برای کارگاه های افزایش مهارت برنامه داشته باشد تا مخاطبان کتابخانه های تخصصی کتابخانه را مانند خانه خود بدانند.

صالحی با بیان این که اگر نقش کتابخانه تخصصی پیشران علم است باید با مسائل جدید آشناتر باشند و بر اساس مسأله حرکت کنند، ابراز داشت: کتابخانه های تخصصی می توانند کاری کنند تا به مسأله های علوم رسیدگی و پرداختن به مکررها کمتر شود.

وی عنوان کرد: مسأله دیگر پرداختن به نیازهای اجتماعی است، کلمه تخصص نباید سبب انزوا نشینی باشد، کتابخانه های تخصصی ها باید پشتیبان تولید دانش در رفع نیازهای اجتماعی باشند و مسأله های مردم را در حوزه های گوناگون پیدا کرده و حل کنند؛ کتابخانه های تخصصی در قم ظرفیتی برای جامعه و جهان اسلام هستند.

در پایان این مراسم نیز از 5 جلد کتاب تخصصی و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی تقدیر به عمل آمد./۱۳۲۳/ پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات