۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۴۳۴۰۰
دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی قم خبر داد؛

بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار جلد کتاب در اختیار محققان قرار دارد

شجاعی با بیان این‌که مجمع کتابخانه های تخصصی قم دارای ۳۵ عضو تخصصی است، گفت: هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار جلد کتاب در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد.
مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شجاعی دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم امروز در همایش این مجمع که در سالن شهید مطهری ساختمان ادارات آستان مقدس بانوی کرامت برگزار شد، با بیان این که کتاب در میراث تمدنی اسلام با قرآن ماندگار شد، گفت: کتابخانه های اسلامی در طول تاریخ وجود داشتند و امروزه به عنوان تولید علم و پژوهش فعالیت می کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان کتابخانه ها فرمودند این که کسی تصور کند با وجود ابزار و رسانه های جدید، کتاب منزوی خواهد شد خطا است بلکه روز به روز در جامعه بشری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

شجاعی با بیان این که مهم ترین ویژگی ابزار نوین این است که محتوای کتاب را منتقل می کنند اما نمی توانند جای کتاب را بگیرند، اظهار داشت: در دوران های گوناگون کتابخانه های فراوانی وجود داشته است.

وی ادامه داد: از قدیم کتابخانه داشتن فضیلتی بزرگ به شمار می رود، با تشکیل حوزه های علمیه در نجف و قم وضعیت کتابخانه ها با تغییراتی مهمی رو به رو شد و از جمله آن ها تأسیس کتابخانه های بزرگ و تخصصی بود.

دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم ابراز داشت: با تأسیس حوزه علمیه قم و حمایت های آیات عظام حائری یزدی و بروجردی و بعد از انقلاب اسلامی با هدایت های امام راحل، شهر قم وارد مرحله تازه ای از زندگی علمی و پژوهشی شد و کتابخانه های متعددی ایجاد و گسترش پیدا کرد.

وی عنوان کرد: با راه اندازی پژوهشگاه ها و مراکز آموزشی تحولی بزرگ در حوزه های علمیه شیعی به وجود آمد، این مؤسسات برای پشتیبانی پژوهشگران کتابخانه های تخصصی ایجاد کردند، اکنون کتابداران با ایفای نقش بی بدیل در انتقال اطلاعات راه پژوهشگران را هموار کرده و کتابخانه های تخصصی با سازماندهی منابع آخرین دستاوردهای علمی را به محققان ارائه می دهد.

شجاعی خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم مرز تلاقی اندیشه اسلام نام محمدی با مدعیان است، این مأموریت های گسترده با منابع کم و امکانات محدود گام های تازه ای نیاز دارد، مدیران و کتابداران گرد هم آمدند و مجمع کتابخانه های تخصصی حوزوی و دانشگاهی استان قم را به وجود آوردند.

وی اضافه کرد: این مجمع در سال 93 تشکیل شد و با تشکیل ساختار جدید اولین مجمع عمومی کتابخانه های تخصصی در سال 94 در پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی برگزار و اساس نامه و آیین نامه اجرایی به تصویب رسید و اعضای شورای سیاستگذاری برای دوره 2 ساله انتخاب شدند؛ در سال 95 پرتال رسمی مکتا در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی رونمایی شد.

دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم گفت: تاکنون 8 گردهمایی، 16 جلسه شورای سیاستگذاری و تورهای کتابخانه گردی برگزار شده است و هم اکنون بیش از 2 میلیون و 900 هزار جلد کتاب در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد، این مجمع دارای 35 عضو تخصصی است./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات