۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۴۳۳۸۹
مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی:

وحدت رکن اصلی اسلام است/ تکفیری‌ها اساس مذهب را قبول ندارند

حجت الاسلام حاتمیان گفت: ما معتقد هستیم همه مسلمانان و پیروان دین مبین اسلام با یکدیگر برادر هستیم و تعامل ما می‌بایست بر اساس تقوا و تعاون باشد اما دارای اختلاف‌هایی نیز در تکثر، اندیشه‌های کلامی، عرفانی و اخلاقی و سیاسی هستیم از این رو باید بااین‌همه اختلافات به‌گونه‌ای کنار بیاییم که برادری‌مان ثابت شود.
مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد حاتمیان شامگاه پنج‌شنبه در همایش قرارگاه‌های فرهنگی منطقه شمال کشور با حضور مسؤولان سازمان تبلیغات اسلامی به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در شهمیرزاد، نیاز امروز جامعه اسلامی به‌خصوص در بین جوانان را شناخت نحله‌های انحرافی و راه های مقابله با آن بر اساس یک نقشه راه دقیق دانست و بر ضرورت استفاده از ظرفیت های مطلوب همچون سازمان تبلیغات اسلامی برای تحقق آن تأکید کرد و اظهار داشت: شناخت نحله‌های نوین باعث مقابله با آن‌ها می‌شود.

وی افزود: به دلیل فعالیت رسانه‌ها و فضای مجازی در دهه اخیر، فعالیت گروه‌ها و نحله‌های معنی گرا در حوزه نوپدید، جنبش‌های جدید خارجی و یا معنی گرای داخلی و بروز و ظهور جریانات افراط‌گرای تکفیری در درون امت اسلامی سبب شد تا خطر انحراف بیش از هرزمانی احساس شود.

مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: بینات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالهای اخیر سبب شد تا بدانیم مراکز فرهنگی باید در این حوزه‌ها ورود پیدا کنند تا نیازی که در این راه ایجادشده، پاسخ داده شود بر همین اساس در حوزه جنبش‌های نوپدید معنی گرا پیش‌نویسی بر اساس وظایف دستگاه‌های فرهنگی، توسط سازمان تبلیغات اسلامی آماده شد و در شورای فرهنگ عمومی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود، به تصویب رسید.

حجت الاسلام حاتمیان تأکید کرد: دستگاه‌های مختلف در برخورد با پدیده‌های نوظهور و سنتی مذکور، وظایفی رادارند که می‌بایست به نحو احسن انجام دهند از سوی دیگر بخشی از جامعه ما به دلیل وجود پیروان مذاهب اسلامی، نیازمند نوعی تعامل مؤثر و برقراری یک ارتباط سازنده بود لیکن دفتر ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی برای بررسی این نحوه تعامل، تشکیل شد.

وی افزود: دفتر ادیان و مذاهب کار ویژه‌های خود را از پنج طریق دریافت می‌کند نخست اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سپس اجرای بخشی از قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اعم از برنامه چهارم، پنجم و حتی ششم و ... در متن قانون برنامه و سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی که برای مثال در برنامه چهارم توسعه، قانونی تصویب شد و سازمان تبلیغات اسلامی موظف است سیاست‌های همگرایی بین پیروان مذاهب اسلامی را تنظیم کند.

وحدت رکن اصلی اسلام است

مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی همچنین با بیان اینکه علاوه بر این موارد بند چهارم سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه پنجم توسعه آمده که یکی از سیاست‌ها، مبارزه با جریانات انحرافی و زدودن خرافات و موهومات از ساحت دین است، گفت: موضوع بعد سند مدیریت راهبردی شورای عالی امنیت ملی در حوزه اقوام و مذاهب اسلامی تدوین‌شده محسوب می‌شود و درنهایت نظرات رهبر انقلاب و همچنین امام خمینی(ره) درباره مذاهب و فرق که این‌ها مجموعه کار ویژه‌ دفتر مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی را مشخص می‌سازند.

حجت الاسلام حاتمیان گفت: ما معتقد هستیم همه مسلمانان و پیروان دین مبین اسلام با یکدیگر برادر هستیم و تعامل ما می‌بایست بر اساس تقوی و تعاون باشد اما دارای اختلاف‌هایی نیز در تکثر، اندیشه‌های کلامی، عرفانی و اخلاقی و سیاسی هستیم لذا باید بااین‌همه اختلافات به‌گونه‌ای کنار بیاییم که برادری‌مان ثابت باشد.

وی افزود: در ایران اسلامی درصدی از جمعیت هستند که مخالف و یا موافق با مذهب شیعی هستند لذا باید در نظر داشته باشیم که روابط ما با این شهروندان بر اساس مبانی و قانون اسلامی و قانون اساسی می‌بایست چگونه باشد؟ که پاسخ به این سؤال دارای اهمیتی بسزا است.

تکفیری ها اساس مذهب را قبول ندارند

مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی درباره تعامل شیعیان و اهل تسنن در کشور نیز، گفت: از سوی دیگر اما باید گفت امروز مرزهای جغرافیایی در هم فروریخته و نوع روابط بشری از طریق رسانه‌های پیشرفته به‌گونه‌ای است که هیچ مطلبی محرمانه نمی‌ماند.

حجت الاسلام حاتمیان با تأکید بر اینکه پیروان عبدالوهاب حتی اصل مذاهب خودشان را نیز قبول ندارند چه برسد به شیعه، گفت: باید بین جریان اهل سنت و همچنین جریانات تکفیری فرق قائل شد چراکه خاستگاه این افراد اهل سنت است اما باید بین آن‌ها و اهل تسنن اختلاف قائل شد.

وی افزود: سیاست کلان جامعه اسلامی در بعد ایجابی بر اساس قانون و دین عبارت است از اینکه ما مجموعه فعالیت‌ها، برنامه‌ها و کنش گری‌هایی که در جامعه وجود دارد را مبتنی بر تقویت همگرایی، اخوت و همبستگی اسلامی با تکیه‌بر مشترکات دینی تنظیم کنیم اما در بعد سلبی نیز سیاست ایران اسلامی پرهیز از هرگونه کنشی است که موجب تنش و تواضع بین امت اسلامی شود.

گفتنی است، گردهمایی سه روزه مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و قرارگاه های فرهنگی شمال کشور به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان و در شهمیرزاد در حال پیگیری است./977/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات