۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۵۴۳۳۴۲
مدیر حوزه علمیه مازندران:

جشنواره علامه حلی فرصت مغتنمی برای فعالیت پژوهشی طلاب است

حجت الاسلام والمسلمین طاهری جشنواره علامه حلی را یک حرکت نو و محرک برای نگاه پژوهشی در سطح مدارس علمیه برشمرد و گفت: جشنواره حلی فرصت مغتنمی را برای طلاب فراهم کرد تا طلاب قلم فرسایی را با نگاه پژوهش محور در خود تقویت کنند.
ابوالقاسم طاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در مراسم اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی مازندران در بابل با بیان خدمات روحانیت به ویژه در صحنه های محتلف انقلاب اسلامی، گفت: روحانیت پیشتاز و پیشگام در عرصه های مختلف دفاع از دین و انقلاب اسلامی است و با تقدیم بیش از 400 شهید پرچمدار حفظ حریم دین محسوب می شود.

وی با اشاره به جایگاه علمی مدارس علمیه در سطح مازندران، گفت: مازندران دیار پرورش عالمان فرهیخته و بزرگی در سطح جهان اسلام است و مفاخر ارزشمندی مانند علامه طبرسی، ابن شهرآشوب، علامه حسن زاده و آیت الله جوادی آملی از افتخارات این منطقه محسوب می شوند.

مدیر حوزه علمیه مازندران به وضعیت امور پژوهشی در سطح مدارس علمیه تحت اشراف این مدیریت پرداخت و خاطرنشان کرد: باید در حوزه علمیه توجه به امور پژوهشی پررنگ تر شود و مدارس اهتمام بیشتری به امور تحقیق محور داشته باشند اما وضعیت کنونی باید در امور پژوهشی بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: توجه به امور پژوهش در مدارس علمیه خواهران استان مناسب تر از مدارس علمیه برادران است و باید دست اندرکاران مدارس توجه بیشتری به این امور داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری به برخی سنت های  متداول گذشته در حوزه های علمیه پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه برخی از سنت هایی از جمله مباحثه موجب قدرت علمی طلاب می شد، در سطح مدارس علمیه امروزکمرنگ شده است.

وی افزود: مباحثه سبب بهره مندی بیشتری طلاب از علم و درایت می شد و زبان آن ها را در بیان مسائل فصیح تر و گویاتر برای ارائه مطالب می کرد.

مدیر حوزه علمیه مازندران بحث نویسی را از دیگر سنت های کمرنگ شده در سطح مدارس علمیه بیان کرد و اظهار داشت: طلاب در گذشته در کنار مطالعه کتاب و ارائه دروس به بحث نویسی هم می پرداختند که موجب افزایش قدرت نوشتاری آن ها به ویژه در کتابنویسی و ارائه مقاله می شد.

وی جشنواره علامه حلی را یک حرکت نو و محرک برای نگاه پژوهشی برشمرد و تاکید کرد: جشنواره حلی فرصت مغتنمی را برای طلاب فراهم کرد تا طلاب قلم فرسایی را با نگاه پژوهش محور در خود تقویت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری یکی از رسالت های جشنواره علامه حلی را خلق آثار ماندگار و گرانبها در زمینه علوم دینی در عصر جدید بیان کرد و گفت: با خلق آثار جدید و قوی در حوزه علمیه تکاپو و پویایی حوزه های علمیه در زمینه مسائل و بیان مباحث به زبان عصر حاضر را فراهم می کند و قدرت علمی را در یک طبه بالا می برد.

وی با بیان این مطلب که آثار ارائه شده در حوزه های علمیه ما از خلق آثار فاخر بزرگان شیعه است، افزود: بزرگان حوزه علمیه امروز حتی پس از مرگشان حیات دارند زیرا آثار برجسته آن ها مورد توجه طلاب و به عنوان ذخایر ارزشمند و منابع قوی و محکم در حوزه های علمیه مورد استفاده قرار می گیرد./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات