۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۵۴۳۳۳۴
با انتشار یک اثر؛

انحرافات مهدویت در عراق کنونی بررسی شد

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی عنوان مباحث مطرح شده در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های علمی تخصصی پژوهشکده حج و زیارت بود.
انحرافات مهدویت در عراق کنونی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، پژوهش حجت‌الاسلام جواد جعفری از پژوهشگران این پژوهشکده را که درباره انحرافات مهدویت در عراق کنونی است، در قالب اثری منتشر کرد.

حجت‌الاسلام جعفری در چهامین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی تخصصی پژوهشکده حج و زیارت که با حضور گروه کلام و معارف صورت گرفت به بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی پرداخته و ماهیت این گروه را که برای فردی به نام احمد بصری تبلیغ می‌کنند برملا کرده است.

وی با اشاره به این‌که این گروه انحرافی احمد بصری را یمانی موعود و وصی امام مهدی عجل‌ الله تعالی معرفی می‌کنند و عنوان‌های متعدد دیگری نیز به وی می‌دهند، افزود: تأثیرات این تبلیغات گاهی در کشور ما هم دیده می‌شود و برخی افراد، که اطلاع چندانی از روایات ندارند، جذب این گروه می‌شوند.

در بخش معرفی احمد بصری آمده است: او خود را احمد بن اسماعیل بن صالح بن حسین بن سلمان بن محمد بن حسن عسکری علیه‌السلام معرفی می‌کند و مدعی است امام زمان به او گفته است سلمان، جد تو، فرزند من است و کسی این را نمی‌داند.

وی معروف به احمد اسماعیل «گاطع» است که آن را به «صالح» بدل کرده است. او از قبیله صیامر است و در سال ۱۹۷۳ میلادی در منطقه‌ای به نام هویر از توابع شهرستان زبیر از استان بصره به دنیا آمده و در سال ۱۹۹۹ میلادی از دانشکده مهندسی نجف فارغ‌التحصیل شده است.

در پاورقی این اثر می‌خوانیم که «گاطع» در اصل «قاطع» به معنای قطع کننده است. اعراب خوزستان و عده‌ای از اعراق عراق، در مکالمات روزمره، معمولا حرف «ق» را «گ» تلفظ می‌کنند و این تلفظ، وارد ادبیات نوشتاری آنان نیز شده است.

احمد بصری که مدتی در حوزه شهید سیدمحمد صدر تلمذ کرده، مدعی است که ابتدا در خواب و سپس در بیداری با امام مهدی عجل الله تعالی ملاقات کرده و آن حضرت به او مأموریت داده است که انسان‌ها را هدایت کند. او به ادعای خود در ماه شعبان سال ۱۴۲۰ قمری، امام زمان را برای دومین بار در حالت بیداری و در کنار امام حسین علیه‌السلام ملاقات می‌کند و به دستور ایشان به نجف می‌رود و دعوت خود را علنی می‌سازد.

حجت‌الاسلام جعفری در ادامه به معرفی مجموعه فعالیت‌های فرهنگی، نظامی، ادعاها و کتاب‌های احمد اسماعیل پرداخته و در نقد وی پاسخ به سه پرسش زیر را که برای نقد هر مدعی کارآمد است و فقط خاص احمد بصری نیست، مطرح کرده است:

۱. براساس روایات اهل بیت علیهم‌السلام پس از حکومت امام مهدی عجل الله تعالی چه رخ خواهد داد؟ آیا دوران رجعت آغاز خواهد شد و امامان معصوم علیهم‌السلام به دنیا باز می‌گردند و حکومت امام مهدی علیه‌السلام با سرپرستی آنان استمرار خواهد یافت؟ یا این‌که فرزندان امام مهدی عجل الله تعالی جانشین آن حضرت خواهند شد؟ و یا این‌که احتمالات دیگری وجود دارد؟

۲. اگر فرض کنیم پس از امام مهدی عجل الله تعالی فرزندان آن حضرت جانشین ایشان خواهند شد، برای تشخیص مصادیق روایات پیشوایان معصوم علیهم‌السلام چه راهکارهایی موجود است؟ به تعبیر دیگر، برای تطبیق سخنان ائمه علیهم‌السلام بر مصادیق خارجی، چه معیارهایی وجود دارد؟

۳. اگر فرض کنیم پس از امام مهدی علیه‌السلام فرزندان آن حضرت جانشین ایشان خواهند شد، آیا آنان پیش از ظهور امام مهدی عجل الله تعالی نیز جایگاه و نقشی خواهند داشت یا این‌که نقش و جایگاهشان منحصرا مربوط به پس از ظهور و رحلت یا شهادت امام عصر است؟

در بخشی از دیباچه این اثر آمده است که تولید و پیشبرد علم، تنها از طریق تدوین کتاب یا نگارش مقاله نیست، بلکه قدم‌های مؤثر بسیاری در کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی و نشست‌های علمی برداشته می‌شود؛ زیرا در چنین فضایی، امکان بررسی و نقد دیدگاه‌های بیان شده وجود دارد.

پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت  کتاب بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی را  در 68 صفحه با قطع خشتی کوچک منتشر کرده و در اختیار پژوهشگران گروه کلام و معارف اسلامی و دیگر پژوهشگران این عرصه قرار داده است./۹۲۰/ ن ۶۰۱/ش

ارسال نظرات