۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۵۴۳۳۲۷
حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی:

تلاش فقیهان متکلمی چون سید مرتضی در راستای اثبات حقانیت شیعه بود

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی با بیان اینکه روش سید مرتضی در مناظرات و کتب خود دفع تهمت ها بوده است، گفت: ما در جامعه به فقیهان متکلمی چون سید مرتضی برای اثبات حقانیت فقه شیعه نیاز داریم.
حجت الاسلام والمسلمین سید علی شهرستانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید علی شهرستانی،استاد حوزه و دانشگاه صبح پنج شنبه در نشست بزرگداشت مقام علمی سید مرتضی که در مدرسه آیت الله خویی برگزار شد، گفت: اولین عامل انتخاب بغداد به عنوان مرکز خلافت از سوی عباسیان دور شدن فیزیکی از خاندان بنی هاشم بود و پس از این عمل عباسیان شروع به ابداعات و تحریفات خود کردند.

وی ادامه داد: به دلیل این نقل و انتقال، برخی از ائمه اطهار و اصحاب ایشان به این شهر انتقال پیدا کردند و جریان شیعه به تدریج وارد شهر بغداد شد، سید مرتضی در جریان سوم عصر عباسی حضور داشت که در این دوره افراد به راحتی توانایی ارائه نظرات علمی خود را داشتند و مناظرات زیادی در این ایام بین علمای مذاهب برگزار می شد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: جریانی ضد اعتقادات شیعه و حتی دیگر مذاهب وجود داشت که موجب بروز درگیری های علمی بین سید و این جریان شد؛ چرا که این جریان نیز نشات گرفته از جریان اختلاف پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام بود و مبارزه با این جریانات عقیده ای ضد شیعه از ضروریات کار سید مرتضی بود.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به اساتید سید مرتضی اشاره و تصریح کرد: سید مرتضی در اصول شاگرد شیخ مفید و در ادبیات از اساتید برجسته ای بهره می برد؛ چرا که شرایط زمان و مکان زندگی سید مرتضی تسلط برچند علوم را می طلبید و سید مرتضی به علم اصول به تنهایی اکتفا نکرد.

وی در خصوص برجستگی های علمی  سید مرتضی اذعان داشت: اثبات مرجعیت و حقانیت ائمه از طریق جریان عقلی و استفاده از فقه به عنوان راهی برای اثبات حقانیت ائمه اطهار و مذهب شیعه نسبت به دیگر مذاهب که متأسفانه این عمل درحال حاضر متروک مانده است را می توان از مهم ترین ویژگی های سید مرتضی دانست.

استاد حوزه و دانشگاه اظهارداشت: مهم ترین کتاب سید مرتضی «الانتصار» است که به مبارزه با جریانات باطل فکری زمان خود پرداخته است، او در این کتاب با استفاده از تفکرات مخالف موفق به اثبات حقانیت جریان شیعه شده است و فاصله گرفتن فقه شیعه از فقه پیامبر را در این کتاب رد کرده است.

وی با بیان اینکه روش سید مرتضی در مناظرات و کتب خود دفع تهمت ها بوده است، ادامه داد: ما در جامعه به فقیهان متکلمی چون سید مرتضی برای اثبات حقانیت فقه شیعه نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی اذعان داشت: روش ساده ای که بتوانیم به راحتی برتری و ارجحیت فقه شیعه را نسبت به دیگر مذاهب اثبات کنیم این است که فروعاتی که در فقه شیعه بدون اختلاف هستند را با دیگر مذاهب مقایسه کنیم و به راحتی دست خواهیم یافت که آن ها در برخی از مسائل از فقه شیعه و ائمه ما تبعیت می کنند.

وی در پایان سخنان خود گفت:سید مرتضی با احاطه عمومی که بر احکام داشت و استفاده آن ها در بعد عقلانی و مقایسه این احکام فرعی با دیگر مذاهب به راحتی توانست ارجحیت فقه شیعه را به اثبات برساند و از آن ها در مناظرات خود استفاده کند./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات