۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۴۳۲۷۷
آخوندی:

باید برنامه محوری را جایگزین پروژه محوری در زمینه شهرسازی کنیم

وزیر راه و شهرسازی ساخت پروژه‌های شهری در بیرون از شهر را فرار از واقعیت دانست و گفت: باید برنامه محوری را جایگزین پروژه محوری در زمینه شهرسازی کنیم.
آخوندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی،  امروز در همایش بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری، با بیان اینکه تمدن ایران با حفظ هویت خود ورود اسلام را  پذیرفته است، گفت: اصفهان یک ایران‌شهر و نمونه‌ای از یک تمدن کهن و دیرپا است، به همین دلیل حضور در این شهر را دوست دارم.

آخوندی در ادامه با اشاره به محفوظ ماندن پیوستگی تمدنی ایران در طول رخدادهای تاریخی، خاطرنشان کرد: در رویارویی با دنیای مدرن نتوانستیم به درستی مقاومت داشته باشیم و ایران اسلامی مدرن را به خوبی ایجاد کنیم و مسأله رویارویی با دنیای مدرن برای ما یک چالش محسوب می‌شود.

وی به تغییرات بافت تاریخی شهر اصفهان در طول ساخت و ساز مدرن شهری اشاره کرد و افزود: یکی از مباحث مهمی که در دین اسلام وجود دارد موضوع پذیرش تفاوت‌ها و گوناگونی‌ها در امت اسلامی است، پیامبر اکرم(ص) بین ملل مختلف و اقشار و اصناف مردم هیچ تفاوتی قائل نبوده است و این موضوع یک جذابیت و گیرایی بسیاری دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بزرگترین چالشی که حاصل گرایش به تمدن غربی برای فرهنگ‌های غیرغربی است، گسستن از تاریخ و پیوست‌های تاریخی آن فرهنگ و تمدن است، به طور کلی جهانی شدن به این معنا است که همه باید مانند هم باشند و رفتار مشابه یکدیگر داشته باشند.

آخوندی اثبات گرایی و خلأ معنویات و ایمان به غیب را یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشورهای غیر غربی در رویارویی با دنیای مدرن و فرهنگ غربی برشمرد و اظهار کرد: تفکر دنیای مدرن و غربی همه چیز را قابل اندازه‌گیری و سنجش می‌خواهد؛ ما هنوز با انقطاع تاریخی و اثبات‌گرایی مطلق کنارنیامده‌ایم و نتایج این موضوع در توسعه شهری ما مشهود است.

دنیای مدرن در هویت تمدنی تغییر ایجاد می‌کند

وی با بیان اینکه به خاطر تغییر ایجاد کردن در هویت تمدنی نمی‌توان ادعا کرد خوبی‌های دنیای مدرن را می‌گیریم و بدی‌های آن را رها می‌کنیم، عنوان کرد: شهرهایی نظیر اصفهان به صورت اتفاقی به جایگاه امروزی خود نرسیده‌اند، بلکه شهرها نشان دهنده خرد و اندیشه ملت‌ها هستند و شهرهایی نظیر اصفهان نشان دهنده خرد مردم هستند.

وزیر راه و شهرسازی دانشمندان ایرنی را دارای نقش آفرینی مؤثر و سازنده در رشد علوم در جهان اسلام عنوان کرد و گفت: بعد از رویارویی با دنیای مدرن دچار گسیختگی شدیم به جای اینکه در ما انسجام ایجاد شد، به همین دلیل است که نیازمند تفکر سیستمی برای حل این مشکل هستیم وگرنه در آینده دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

وی با اشاره به مشکلات زندگی در دنیای مردن نظیر وارونگی هوا و آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند اصفهان و تهران، تصریح کرد: مشکلات دنیای مدرن امکان تداوم را از ما سلب کرده است، بارگذاری صنعتی چندین برابر ظرفیت شهری اصفهان یکی از مشکلات این شهر است که حاصل اغواگری دنیای مدرن بوده است.

آخوندی با تصریح بر بی اهمیتی اقلیم و مسائل اقلیمی در دنیای مدرن خاطرنشان کرد: منطقه شرق اصفهان یکی از مناطقی است که در فرهنگ و اندیشه ایران نقش بسیار مهمی دارد اما متأسفانه شاهد خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه‌های ایران هستیم و این موضوع باعث شده است مناطقی مانند شرق اصفهان در حال تجربه کردن یک مرگ تمدنی باشند.

اندیشه و فرهنگ ایرانی نیازمند بازخوانی است

وی با اشاره به کاهش 50 میلیمتری بارش در ایران طی مدت 50 سال، اظهار کرد: ایران همواره با اقلیم تفاهم داشته است و توانسته در اقلیم‌های سخت نیز شرایط زندگی را فراهم کند، در رویارویی با دنیای مدرن اما نسبت به اقلیم بی‌توجهی صورت گرفته است و این موضوع مشکلات بسیاری را در پیش داشته است.

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت بازخوانی اندیشه و فرهنگ و تمدن ایران تأکید کرد و افزود: ما نمی‌توانیم از «منِ تاریخی» عبور کنیم، به همین دلیل است که باید توسعه پایدار ضمن پرداختن به مسأله اقلیم پاسخگوی من کیستم و من کجا ایستاده‌ام هم باشد.

آخوندی به وجود 19 میلیون بد مسکن در کشور اذعان داشت و اظهار کرد: 140 هزار هکتار مساحت شهری در کشور وجود دارد که فاقد زیست هستند، 9 میلیون نفر نیز در بافت‌های فرسوده در حال زندگی کردن هستند.

وی رفتن به خارج از شهر و ساخت پروژه‌های شهری در بیرون از شهر را فرار از واقعیت عنوان کرد و گفت: باید برنامه محوری را جایگزین پروژه محوری در زمینه شهرسازی کنیم، برای بازآفرینی شهرها لازم است تا  محله محور باشیم و این موضوع باید همراه با مشارکت مردم صورت بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های شهرداری‌ها در بازآفرینی شهری، خاطرنشان کرد: مسؤولان، دولتمردان و سیاست‌گذاران و مردم باید مسأله بازآفرینی را در صدر مسائل خود قرار دهند و باید بپذیریم که توسعه شهری رفتن به بیابان‌ها نیست.

آخوندی ادامه داد: امیدواریم طرحی مانند مسکن مهر دیگر در ایران انجام نشود، 66 هزار هکتار از بافت‌های شهری ایران توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری شهرداری‌ها به عنوان بافت فرسوده شناخته شده و  تبدیل به پروژه‌های عملیاتی شده است./1304/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات