۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۴۳۲۷۶
آیت الله مظاهری:

توسل به اهل بیت از ملزومات دعا است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در دعا کردن لازم است به اهل بیت(ع) متوسل شویم؛ توسل به اهل بیت(ع) ذیل همه ادعیه های مأثور و غیر مأثور آمده در مفاتیح شیخ عباس قمی از ملزومات دعاها است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: دعا و راز و نیاز با خداوند بالاترین ثواب را دارد.

وی در تفسیر آیه 186 از سوره بقره که می فرماید:«وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» افزود: این آیه بیان می دارد که خداوند به انسان نزدیک است و مستجاب الدعوه می باشد؛ خداوند خواهان دعای انسان است و این دعا سبب رشد انسان می شود؛ به همین سبب با چندین تأکید امر کرده است که اهل دعا باشید.

حضرت آیت الله مظاهری ابراز کرد: این دعا از جهت تأکید در بین آیات قرآن بی نظیر است، تلطف و مهربانی با تکرار هشت مرتبه ضمیر متکلم وحده در این آیه نیز نظیر و مانندی ندارد؛ از این آیه متوجه می شویم بالاترین ثواب ها دعا و راز و نیاز کردن با خداوند است؛ نماز به عنوان علامت اسلام و ستون دین زمانی که شکافته می شود، تماماً دعا و راز و نیاز با خداوند است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که لازم است با خداوند تحت عنوان دعا مکالمه داشته باشیم، تصریح کرد: قرائت حمد و سوره در نماز در اصل مکالمه خداوند با انسان است و انسان نیز متقابلاً با جاری کردن اذکار مختلف بر زبانش، پاسخ خداوند را می دهد؛  سفارشات قرآن و اهل بیت(ع) روی فریضه نماز به سبب وجود ادعیه های مخلتف در نماز است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نمازِ همراه با معاشقه بسیار لذت بخش و مؤثر در زندگی انسان است به همین سبب امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند دو رکعت نماز در دل شب، از دنیا و آن چه در دنیا است، نزد من ارزشش بالاتر است.

وی با تقسیم کردن دعاها به انواع دعاهای لسانی و دعاهای قلبی گفت: دعای لسانی اولین مرتبه از مراتب دعا است؛ ذکر لسانی باید برای هر کسی وجود داشته باشد، امام صادق(ع) فرموده اند، خداوند هر چیز را به صورت محدود از انسان خواسته است ولی در استفاده از اذکار حدّ مشخصی تعیین نفرموده است.

حضرت آیت الله مظاهری ابراز کرد: در دعا کردن لازم است به اهل بیت(ع) متوسل شویم؛ در مفاتیح شیخ عباس قمی یا در ابتدا یا در انتهای همه ادعیه ها به اهل بیت(ع) متوسل می شویم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: درک داشتن نسبت به دعا سبب بهرمندی از لذت دعا می شود، انسانی که مفهوم دعا را درک نمی کند، نمی تواند از مناجات با خداوند لذت ببرد.

وی در پایان اضافه کرد: بالاترین مرتبه ذکر، ذکر قلبی است که به واسطه آن قلب انسان تنها متوجه خداوند می شود؛ افرادی که در این مرتبه از معنویت قرار دارند، از لذت های وصف ناشدنی بهرمند هستند./867/پ202/ب1

ارسال نظرات