۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۵۴۳۲۶۴
در مجمع عالی حکمت اسلامی؛

نشست علمی «رابطه فقه و اخلاق» برگزار شد

نشست علمی «رابطه فقه و اخلاق» صبح امروز با حضور و ارائه آیات اعرافی و اراکی برگزار شد.
نشست علمی رابطه فقه و اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «رابطه فقه و اخلاق» صبح امروز با حضور و ارائه آیات علیرضا اعرافی و محسن اراکی در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام محمد هدایتی دبیر علمی این جلسه در ابتدا به ارائه مقدمه ای درباره رابطه فقه و اخلاق پرداخت و گفت:‌ فقه اخلاق هم مربوط به فلسفه فقه و هم مربوط به فلسفه اخلاق است و نوعی فلسفه مضاف به شمار می رود.

وی ادامه داد: اگر فقه اخلاق به خوبی تدوین شود به یقین اثرات و برکات بسیار مبارکی برای جهان اسلام به دنبال خواهد داشت، چراکه سبب تربیت صحیح با پشتوانه فقهی افراد می شود.

حجت الاسلام هدایتی با اشاره به اینکه برخی موافق و برخی مخالف وجود فقه اخلاق هستند، عنوان کرد: جریان مخالف سعی دارد که اخلاق موجود را کنار زده و یک سلسله اخلاق‌های انحرافی را جایگزین کند و از این طریق نیاز بشریت را برطرف کند.

در ادامه آیت الله اعرافی با بیان این که کار پژوهشی در عرصه اخلاق بدون پشتوانه فقهی کارآمد نیست، گفت: بدون فقه تربیت، دسترسی به نظام تربیت امکان پذیر نیست.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به کمبودهای اجتهادی موجود در زمینه فقه اخلاق اشاره کرد و اظهار داشت: با تحقیقات علمی و پرداختن به فقه باید این کمبودها را جبران و عرصه اخلاق را متحول ساخت.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به گستردگی مباحث و شاخه های علوم، ضرورت دارد که کتب فقهی موجود را بگسترانیم و یا باید کتب فقهی جدیدی پایه‌ریزی کنیم.

همچنین آیت الله اراکی در ادامه این جلسه با ارائه تعریف فقه گفت: فقه به معنای پذیرفتن حاکمیت خداوند است؛ اگر انسان حاکمیت خداوند را بپذیرد در حوزه رفتارهای فردی و اجتماعی مکلف به انجام یک سلسله اعمالی خواهد بود که مورد دستور پروردگار قرار گرفته است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اخلاق را در اندیشه اسلامی اینگونه توصیف کرد: بشر شامل هیأتی ظاهری و هیأتی درونی است؛ همانگونه که ظاهر انسان ها یک سلسله صفاتی دارد،هیأت باطنی نیز شامل صفاتی است که مجموعه آنها اخلاق نام دارد.

وی ادامه داد: انسان در ورای هر عضو ظاهری، یک عضو روحانی و باطنی دارد، چه بسا شخص به لحاظ ظاهر بینا باشد، اما به لحاظ چشم باطنی نابینا بوده و حقائق هستی را درنیابد.

آیت الله اراکی برای اثبات باطن بشریت به آیه شریفه «یَوْمَ یُکْشَفُ عَنْ ساق وَ یُدْعَوْنَ اِلَى السُّجُودِ فَلا یَسْتَطیعُونَ» استناد کرد و اظهار داشت: ‌مراد از واژه «ساق» حقیقت و پشت پرده بشر است که در زندگی دنیایی پوشانیده شده است، اما در آخرت از آن پرده برداری می شود./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات