۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۵۴۳۲۱۳
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه باید تثبیت شود

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه باید تثبیت شود، گفت: نباید مسأله پژوهش در مدارس علمیه همچنان به عنوان یک موضوع فوق برنامه طرح شود،؛ زیرا طرح این گونه مسائل از اهمیت موضوع می کاهد.
مدیر سفیران هدایت ساری

حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با دیرینه توصیف کردن سابقه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه، گفت: سابقه چند صد ساله تحقیق و پژوهش در حوزه نشان دهنده اهمیت این موضوع مهم در مراکز حوزوی است.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه با بیان این که تحقیق و پژوهش در حوزه هیچ گاه از مسائل آموزشی جدا نبوده است، افزود: تحقیق و پژوهش در گذشته همراه با تدریس و تحصیل در حوزه همراه بوده است.

علما و مراجع دینی پیشگامان عرصه تحقیق و پژوهش در حوزه هستند

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که علما و فقهای دینی همواره توجه بسیاری نسبت به موضوع پژوهش در حوزه داشتند، بیان داشت: خود این بزرگان نیز از پیشگامان عرصه تحقیق و پژوهش در حوزه بودند.

حجت الاسلام زارع با بیان این که آثار و تألیفات به یادگار آمده از علما و مراجع دینی بیان کننده اهمیت تحقیق و پژوهش نزد این بزرگان دینی در گذشته است، تصریح کرد: امروز نیز همان رویکرد از سوی بزرگان حوزه با جدیت بیشتری ادامه دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که مسأله نوآوری و پژوهش در حوزه باید به عنوان یک اصل مهم و اسراتژیک مورد توجه قرار گیرد، گفت: به طور حتم بی توجهی به موضوع مهمی همچون پژوهش در حوزه، با عوارض بدی در تولید علوم دینی همراه خواهد بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که آموزش در حوزه هیچ گاه از پژوهش جدا نیست، تصریح کرد: آموزش پژوهش محور در حوزه های علمیه می تواند بسترهای لازم را برای تعالی و پیشرفت حوزه و همچنین طلاب فراهم کنند.

حجت الاسلام زارع با بیان این که در دورانی که حتی مراکز علمی و دانشگاهی وجود نداشت، موضوع تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه با تاریخ هزار ساله رونق خاصی داشت، تصریح کرد: متأسفانه برخی فراز و نشیب ها موجب برخی عقب ماندگی های پژوهشی در حوزه های علمیه نسبت به دیگر مراکز علمی شده که باید جبران شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که بزرگترین فیلسوفان، محققان و پژوهشگران گذشته برخاسته از حوزه های علمیه بودند، خاطرنشان کرد: امروز یکی از مهم ترین رسالت های حوزه های علمیه بازگشت به همان دوران طلایی تحقیق و پژوهش با برنامه ریزی و هدفگذاری مناسب است.

جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه باید تثبیت شود

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه باید تثبیت شود، تصریح کرد: نباید مسأله پژوهش در مدارس علمیه همچنان به عنوان یک موضوع فوق برنامه طرح شود، چون طرح این گونه مسائل از اهمیت موضوع می کاهد.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که در طی سال های اخیر شاهد بسترسازی برای رشد و رونق فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه هستیم، گفت: باید موضوع تحقیق و پژوهش به همان جایگاه گذشته خود در حوزه بازگردد و از حالت رکود خارج شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که در حال حاضر یکی از نکات مهم برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه ایجاد انگیزه و رغبت در طلاب جوان است، گفت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از طلاب انگیزه لازم را برای انجام کارهای پژوهشی ندارند که این نیازمند ایجاد انگیزه با استفاده از برخی ابزارهای تشویقی در حوزه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز برای نوآوری های علمی در حوزه های علمیه نیازمند انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در علوم دینی هستیم، افزود: عدم توجه به این مسأله مهم و سستی در این بخش موجب عقب ماندگی های علمی بسیاری در حوزه علوم دینی خواهد شد./۹۵۰/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات