۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۵۴۳۱۹۰
حجت الاسلام والمسلمین ضیایی:

زندگی عاقلانه مقدمه بهشتی شدن است

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با بیان اینکه زندگی عاقلانه، مقدمه بهشتی شدن است، گفت: با داشتن عقل خالص می توان به اسلام ناب برسیم و در صورتی که عقل و علم باهم به کار گرفته شود، انسان به درجات و مراتب عالی معنوی خواهد رسید.
حجت الاسلام ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ضیایی، روز چهارشنبه در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی در ادامه مباحث محاسبه النفس و مدیریت بر خویشتن، با اشاره به اصول 14گانه تعلیم و تربیت اسلامی گفت: عقل برای اندیشیدن به علم نیاز دارد و علم برای رشد و توسعه به عقل نیازمند است.

وی ادامه داد: در اسلام تزکیه نفس، مقدم بر تعلیم است؛ یعنی تعلیم بدون عقل ممکن نیست، پس برای بهشتی شدن باید زندگی عاقلانه داشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: با داشتن عقل خالص می توان به اسلام ناب برسیم و در صورتی که عقل و علم باهم به کار گرفته شود، انسان به درجات و مراتب عالی معنوی خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی افزود: بلوک غرب و شرق تقریبا به یک سوم علم دست یافته و همین علوم هم در راستای علم جسی و تجربی است که مادی گرا بودن آن علم مشهود است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: زندگی مادی بدون خدا، همان علم بدون اخلاق است که به جای کمک رسانی به انسان ها و در اختیار گرفتن برای رفاه مردم، در اختیار صاحبان زور، قدرت و ظالمان است.

وی خاطر نشان کرد: هر چه بشر در علوم مختلف مادی پیشرفت می کند، ظلم، شرارت، چپاول و تجاوزگری اش بیشتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی گفت: خدا برای هدایت انسان ها پیامبر درونی یا عقل و بیرونی را قرار داده است و اگر علم نافع باشد، عقل فعال و کاربردی است.

وی با اشاره به اصول تعلیم و تربیت، انسانیت دوستی را از جمله این اصول 14گانه دانست و بیان داشت: رعایت حقوق انسانی، تربیت اسلامی و برادری اسلامی با توجه به آیه شریفه « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد» است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: انسان باید با خوبها همراه شود، چرا که همنشینی با خوبها عقل انسان را بیشتر می شود و اعمال عقلایی فرد بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی ابراز داشت: اگر انسان با یزیدیان نشست و برخاست کند، امر بر او مشتبه شده و به جای اینکه نسبت به ظالمان عالم، سوء ظن داشته باشد به خوبها سوءظن پیدا می کند و در صدد دشمنی با آنها بر خواهد آمد.

وی بیان داشت: داعش دست ساز آمریکا و اسرائیل غاصب بود که از طرف کشورهای عربی از نظر مادی پشتیبانی می شد، به همه اقوام و مذاهب حمله می کرد و هیچ کس غیر خود را قبول نداشت و  همه را کافر قلمداد می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی در پایان گفت: انسان باید عقل فعال کاربردی، فکر خوب متمرکز و مستمر، بهره مندی از علوم نافعه و همچنین عمل صالح و خالصانه را برای دست یابی به زندگی بهشتی و بهشتی شدن دنبال کند./9705/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات