۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۴۳۱۸۰
آیت الله مکارم شیرازی:

حاکم بودن اخلاق بر جامعه سبب سعادتمندی آن می شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت:گر اخلاق در جامعه حاکم باشد، آن جامعه سعادتمند می شود، اما اگر اخلاق از جامعه ای رخت بربست، آن جامعه به دارالوحوش تبدیل خواهد شد.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه اخلاق ویژه طلاب که امشب در مذرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه ثمره همه تعلیمات انبیای الهی، پرورش اخلاقی انسان ها است، گفت: انبیا درختی را کاشتند و آن را آبیاری کرده و از آن در برابر آسیب ها مراقبت کردند که نتیجه اش میوه اخلاق شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به شبهه «چرا برخی نماز می خوانند، اما باز هم گناه مرتکب می شوند» اشاره کرد و اظهار داشت: به هر مقداری که نماز خالصانه باشد، گناهان نیز کم می شوند؛ اگر کسی اهل نماز خواندن است، اما گناه مرتکب می شود، نمازش خالصانه نیست.

وی ادامه داد: اگر اخلاق در جامعه حاکم باشد، آن جامعه سعادتمند می شود، اما اگر اخلاق از جامعه ای رخت بربست، آن جامعه به دارالوحوش تبدیل خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هفت واعظ برای هدایت انسان وجود دارد، به تشریح سه مورد از آنها پرداخت و ابراز داشت: نخستین واعظ، خداوند است که به بهترین شکل با ارسال پیامبران، انسان را مورد هدایت قرار داده است.

این مرجع تقلید دومین واعظ را «قرآن کریم» دانست و اهمیت آن را از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) اینگونه توصیف کرد: قرآن نصیحت کننده ای است که هرگز به انسان خیانت نمی کند، هدایت کننده ای است که هرگز گمراه نمی کند، سخن گویی است که هرگز دروغ نمی گوید، بلکه حقیقتی است که انسان را به سعادت می رساند.

وی خاطرنشان کرد: انسان هرگاه در مجلس قرآنی حضور پیدا کند، باید بر محاسن اخلاقی اش اضافه شده و از رذائل اخلاقی اش کاسته شود؛ بر اساس روایات، اگر قرآن کریم در همه عرصه ها اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، رسانه ای و غیره وارد شود، انسان در همه ابعاد رشد می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: یک آیه از قرآن کریم می تواند زندگی افراد را متحول کند که نمونه بارز آن در طول تاریخ «فضیل بن عیاض» است که در اوج دزدی و راهزنی، ناگهان با شنیدن یک آیه از قرآن کریم به طور کلی متحول شد و در زمره زاهدان و عارفان بزرگ اسلام قرار گرفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 46 سوره سبأ سومین واعظ را «پیامبر اکرم(ص)» معرفی کرد و بیان داشت: بر اساس این آیه پیامبر اکرم(ص) انسان ها را به دو موضوع «کار جدی برای خداوند» و «تفکر» دعوت می کنند؛ بزرگترین عامل بدبختی انسان ها این است که اجازه می دهند هوای نفس بر روی فکر و عقل آنها سایه بیاندازد.

وی اضافه کرد: باید از کسانی که سعی دارند میلیاردها پول از هر راهی جمع آوری کنند، پرسید که این مقدار پول را برای چه می خواهند؛ به یقین اگر کسی تفکر کند گرد چنین اعمالی نمی گردد؛ تکفیری ها و داعشی هایی که نابود شدند، اگر فکر داشتند، اینهمه خرابی در جهان اسلام به بار نمی آوردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان یادآور شد: انسان باید روزانه نسبت به اعمال خود تفکر و محاسبه داشته باشد، همچنین با فکر کردن از وقایع روزگار و تاریخ درس عبرت بگیرد؛ تفکر کردن در تربیت و پرورش اصول اخلاقی بسیار مؤثر است./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات