۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۵۴۳۱۷۷
آیت‌الله نوری همدانی:

حوزه و روحانیت پاسخگوی نیازهای جامعه باشند

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به فرصت طلایی انقلاب بری تبیین معارف دینی گفت: علما و حوزه باید از فرصت استفاده کرده و نیاز‌های مردم را پاسخگو باشند.
 حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، امروز در دیدار مسؤولان فرهنگی و ائمه جماعات وزارت نیرو از سراسر کشور، بیان داشت: خدا را شاکریم که برای ما امکانی به وجود آورده است تا بتوانیم با آحاد مردم تماس و ارتباط داشته و احکام پروردگار و معارف اسلامی را برای آنها بیان کنیم.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر این که شرایط به وجود آمده فرصت بزرگی به شمار میآید، اظهار داشت: در ادوار گذشته کمتر زمانی چنین فرصتی به وجود آمده تا ما بتوانیم آزادانه حقایق اسلام و معارف اهل بیت(ع) را برای مردم بازگو کنیم، از این رو باید قدر این فرصت را دانسته و خداوند منان را بابت این نعمت بزرگ شاکر و سپاسگزار باشیم.

وی با بیان این که شرایط تبلیغ پیش از انقلاب بسیار دشوار بود، ابراز داشت: در آن دوران افرادی که در مراکز و نهادهای دولتی مشغول به فعالیت بودند، اجازه شرکت در مجامع علمی و معنوی ما نداشند و علما نیز نمیتوانستند حقایق و پشتپردههای زندانها، تبعیدها و امثال آن را افشا کنند. 

این مرجع تقلید تصریح کرد: نظام ولایی جمهوری اسلامی ایران مشعلی در اختیار علما قرار داده است تا بتوانند در راه تبیین معارف الهی گام بردارند.

وی با اشاره به این که ما در کشور سرمایه و ذخایر فراوانی داریم، خاطرنشان کرد: ضروری است که علما از این منابع و ذخایر بهرهگیری کرده و نیازهای مردم را پاسخگو باشند.

استاد برجسته  درس خارج حوزه علمیه قم الگو و نمونه بودن علما را ضروری ارزیابی و عنوان کرد: بیش از آن که گفتار علما در مردم اثرگذار باشد، اخلاق و اعمال اسلامی آنها است که در جامعه نقشآفرینی کرده و مسیر صحیح را بر مردم آشکار میسازد.

وی نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و اخبار اهل بیت(ع) را سرمایههای بیپایان دانست و تأکید کرد: علما باید مطالعات خود را افزایش دهند و یادداشتهای فراوانی داشته باشند، چرا که بشر جهان امروز برای تأمین نیازهای خود به شدت محتاج معارف اسلامی است.

وی با بیان این که نهجالبلاغه دریایی بسیار جذاب و اثرگذار است، ابراز داشت: همان طور که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای وصیتنامه خود فرمودهاند؛ خدا را شاکریم که این کتاب بلند پایه حکومتی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در اختیار ما قرار داده است.

این مرجع تقلید با بیهمتا خواندن محتوای نامه 53 نهجالبلاغه، تصریح کرد: فرمایشات امیرمؤمنان علی(ع) در این نامه همچون دریایی است که عطش حکام و کارگزاران کشورهای سراسر جهان را برای خدمت رسانی بهتر به جامعه سیراب میکند.

وی با بیان این که نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر منشوری برای اداره امور جامعه است، افزود: این نامه امروزه به عنوان یک منشور حکومتی در سازمان ملل بایگانی شده است، چرا که تا به امروز هیچ انسانی نتوانسته است برای اداره یک جامعه چنین منشوری جامع و کامل ارائه کند./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات