۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۰۷۴
آیت الله اعرافی:

روش اجتهادی عامل تحول علم حدیث است

مدیر حوزه های علمیه گفت: اگر روش اجتهادی قوی حوزه های علمیه در عرصه علوم قرآن و حدیث وارد شود، تحول عظیمی در این علوم رخ می دهد.
پنجمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در پنجمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه علوم و حدیث که پیش از ظهر امروز در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث برگزار شد با اشاره به اهمیت فعالیت های پژوهشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: بیش از 500 اثر از سوی این پژوهشگاه به جامعه علمی ایران و جهان ارائه شده است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: پرورش جمعیت انبوه آشنا به حوزه حدیث، تولید انواع رشته ها پیرامون قرآن و حدیث و تولید نرم افزار و دانش های فنی در زمینه علوم قرآن و حدیث بخشی از دستاورد نهضت ارزشمندی است که پژوهشگاه قرآن و حدیث آغاز کرده است.

 مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: حوزه علمیه به قلمرو جدیدی از قرآن و حدیث وارد شده و مرحله جدیدی در پژوهش قرآن و حدیث در حوزه های علمیه آغاز شده است.

وی اضافه کرد: ما در بحث اخلاق از حدیث فاصله گرفته ایم و ساختار اخلاق ما یونانی است و متأسفانه مجتهدانه در این موضوع ورود نکرده ایم.

آیت الله اعرافی ورود روش اجتهادی به حوزه حدیث را عامل تحول دانست و خاطرنشان کرد: اگر روش اجتهادی قوی حوزه های علمیه در عرصه علوم قرآن و حدیث وارد شود، تحول عظیمی در این علوم رخ می دهد.

وی در ادامه به موضوعات مهم در حوزه قرآن و حدیث اشاره و اظهار کرد: موضوعات و محورهای مهمی در موضوع قرآن و حدیث باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از این محورها، نسبت قرآن و حدیث است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: طبق روایات معتبر، همه دانش های تکوینی و تشریعی در ظاهر و باطن قرآن وجود دارد و قرآن حاوی همه علوم است و این موضوع باید در پژوهش های مربوط به قرآن و حدیث مورد توجه ویژه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: محور دیگر نیز نسبت حدیث و سیره است که در این موضوع باید سیره ای که حاکم بر سخن خدا در قرآن و سخنان معصومان است بررسی شود.

وی ادامه داد: نسبت حدیث شیعه و اهل سنت دیگر موضوع و محوری است که می تواند مورد توجه قرار گیرد و همچنین موضوع مربوط به استحکام پایه های رجالی از دیگر قلمروهایی است که باید مورد تأکید قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ابراز کرد: طرح های بزرگی در حوزه علمیه در حال اجرا و پیگیری است که یکی از موضوعاتی که در دست اقدام است، وضع علوم اسلامی در دانشگاه ها است و هم اکنون حدود 70 هزار دانشجو در ۴۵ رشته به صورت تخصصی به علوم اسلامی می پردازند.

آیت الله اعرافی افزود: 8 تا 10 هزار طلبه در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند و 5 تا 7 هزار دانشجو نیز پس از پایان تحصیلات دانشگاهی وارد حوزه علمیه می شوند که هیچ مطالعه روشن و راهبردی درباره فرصت ها، آسیب ها، آینده و درباره حوزه و روحانیت، شرایط داخلی و بین المللی و دیگر مسائل مربوط به این بخش صورت نگرفته است که نیاز است تا توجهی ویژه ای به این موضوع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا یک برنامه کاری مشترک جامع و واقع بینانه را با پژوهشگاه قرآن و حدیث آغاز کنیم تا اهتمام به حدیث در حوزه قم و دیگر شهرها بیشتر شود./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات