۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۴۳۰۷۲
حجت الاسلام سبحانی:

علوم باید بر پایه مطالعات قرآنی و حدیثی اسلامی شود

رییس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) هرگونه دانش سازی و ادعای اسلامی سازی علوم بدون توجه به پایه های قرآنی و حدیثی امکان پذیر ندانست.
پنجمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی در پنجمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه علوم و حدیث که پیش از ظهر امروز در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث برگزار شد با اشاره به اهمیت علم حدیث در اسلام عنوان کرد: علم حدیث جایگاه مهمی در میان دانش های اسلامی دارد و باید این جایگاه قدر دانسته شود.

وی افزود: مطالعات حدیث محور باید مورد توجه جدی قرار گیرد و اگر قرار است علوم اسلامی در درون و بطن علوم انسانی گسترش پیدا کند، نیازمند تمرکز در حوزه حدیث شناسی است.

رییس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) تصریح کرد: برای مشخص نمودن یک دانش به عنوان دانش اسلامی باید دقت ویژه ای به خرج داد و در حقیقت علوم اسلامی واقعی علمی است که به صورت روش مند و دقیق به موضوع اسلام پرداخته و بدون مطالعات حدیثی در این موضوع، به جایی نمی رسیم.

وی اسلامی سازی علوم بدون قرآن و پایه های حدیثی را ناممکن دانست و خاطرنشان کرد: هرگونه دانش سازی و ادعای اسلامی سازی علوم بدون توجه به پایه های قرآنی و حدیثی امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام سبحانی ادامه داد: معرفی فرهنگ و اعتقادات شیعه بدون شناخت دقیق از حدیث میسر نیست و برای معرفی فرهنگ شیعه باید شناخت دقیقی نسبت به حدیث داشت تا بتوان این فرهنگ را به خوبی منتشر کرد.

رییس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) تأکید کرد: اهمیت حدیث شیعه بگونه ای است که هر روزه شاهد افزایش حجم مطالعات شیعه پژوهی در کشورهای غربی هستیم و ما نیز برای انتشار فرهنگ تشیع، نیازمند مطالعات حدیثی هستیم.

وی اضافه کرد: رویکرد گروه های اسلامی در دو دهه اخیر به سمت افراط گرایی بوده و پیدایش داعش و تکفیری ها به همین سبب بوده است.

حجت الاسلام سبحانی ابراز کرد: حوزه علمیه نمی تواند نسبت به تبدیل گفتمان اصلی جهان اسلام به افراطی گری بی تفاوت باشد اما در حال حاضر از نظر حدیث شناسی دچار فقر و انزوا هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث تلاش خود را بر دانش سازی بر پایه مطالعات حدیثی قرار داده است و توانسته ایم با تلاش اساتید و دانشجویان در رشته های مختلف فعالیت های مناسبی را در این زمینه داشته باشیم./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات