۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۵۴۳۰۵۹
آیت الله مجتهد شبستری:

تربیت و تزکیه جامعه وظیفه طلاب علوم دینی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وظیفه و رسالت طلاب، گفت: روحانیان و طلاب باید مانند انبیا مربی و مزکی باشند؛ زیرا تربیت و تزکیه جامعه وظیفه طلاب علوم دینی است.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم تجلیل از پژوهشگران و طلاب برتر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) که صبح امروز چهارشنبه در این مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: در علم یک مساله حفظیات است که در دانشگاه و حوزه وجود دارد؛ اما یک زمان کسب علم از طریق پژوهش مطرح می شود.

وی ادامه داد: پیشوایان دینی به اصحاب خویش روش تحقیق را آموزش می دادند، حضرات معصومین(ع) استدلال بیان می کنند و بر این اساس است که باب اجتهاد باز است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، خطاب به طلاب اضافه کرد: طلاب عزیز توجه داشته باشند که اگر اجتهاد وجود دارد تغییر حکم در یک شرایط خاص مطرح می شود. اینطور نیست که بتوان تمام اصول اسلام را تغییر داد، مانند اینکه گفته می شود امکان رای دادن زنان وجود نداشت و یکی از دلایل آن این بود که زنان نمی توانستند با حجاب مناسب در جامعه حاضر شوند؛ اما الان با توجه به تغییر شرایط، حکم هم تغییر کرده است.

آیت الله مجتهد شبستری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به طور مثال خرید و فروش خون حرام است؛ ولی چون امروز موضوع تغییر پیدا کرده است حکم نیز تغییر یافه است. در برخی موارد قائده «لاحرج» و «لاضرر» و مواردی از این دست پیش می آید و فقها تغییر نظر می دهند، این که گفته می شود فقیه باید عالم به زمان باشد به این دلیل است که اگر فقیه عالم به زمان باشد می تواند به روز فتوا دهد.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری اشاره دارند که تولید علم و انقلابی بودن برای طلاب امری ضروری است. البته منابع دینی مشخص است و یکسری مسائل است که قابل تطبیق با مسائل روز هستند؛ به عنوان مثال بحار الانوار دریایی از احادیث است و لازم نیست تمام آن را برای مردم بیان کنید بلکه باید مسائل روز برای مردم بیان شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: به طور مثال اگر طلاب می خواهند در ماه رمضان احکام را برای مردم بیان کنند از احکام گزینش کنند؛ زیرا اگر چنین نشود در باب اول مطلب به اتمام نمی رسد، در مورد قرآن نیز اینچنین است باید آیاتی انتخاب شود که به مسائل روز برمی گردد.
وی
با بیان اینکه شغل انبیا مربی و مزکی بودن است. طلاب باید عالم و مُزکی باشند، خطاب به طلاب، ادامه داد: هم سواد حوزوی داشته باشید و هم به دقت و جدیت درس بخوانید همچنین در تعطیلاتی که وجود دارد کُتب جنبی را بخوانید. طلاب باید به مسائل روز آگاه باشند. انسان باید ابتدا خود را تزکیه دهد و سپس اصلاح دیگران مدنظر باشد./811/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات