۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۵۴۳۰۲۴
آیت الله سبحانی:

طلبه درباره مسأله ای که علم ندارد نباید اظهار نظر کند

حضرت آ‌یت الله سبحانی گفت: اگر انسان درباره چیزی که نمی داند اظهار نظر نکند نقص نیست چرا که بدون علم سخن نمی گوید و این کار مقام او را نزد خداوند متعال و مردم بالا می برد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تأکید بر لزوم حفظ زبان از گناه گفت: همانگونه که زبان فایده های زیادی دارد، درر وایات آمده که زبان می تواند 24 گناه انجام دهد که اعضای دیگر مانند چشم و گوش اینگونه نیستند.

وی زبان را گویای افکار انسان دانست و افزود: زبان می تواند گناه های بسیاری انجام دهد و تنها در کذب و اتهام خلاصه نمی شود بلکه بیش از آن ها خواهد بود، در روایت می فرماید حق خدا بر بندگان این است آنچه را که می دانند بر اساس علم بگویند و درباره چیزی که نمی دانند اظهار نظر نکنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به سیره بزرگان در کنترل زبان و اظهار نظر بر اساس علم اظهار داشت: ما از مرحوم علامه طباطبایی«انا» نشنیدیم اما «نمی دانم» فراوان می گفتند و بعد هم مراجعه می کردند.

وی ادامه داد: اگر طلاب در مجلسی بودند و سؤالی از آنان پرسیده شد نباید حتما حتی بدون علم جواب دهند بلکه باید اعلام کنند که نمی دانند و باید مراجعه کنند، زبان، گفتار و بیان انسان به ویژه طلاب باید بر اساس علم باشد و جایی که چیزی نمی داند اظهار نظر نکند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که انسان باید در دایره تخصص خود اظهار نظر کند، ابراز داشت: نباید در مواردی که از تخصص انسان خارج است ورود کرد چرا که مشکل زا می شود، انسان ها و طلاب باید بر اساس علم و آگاهی خود منبر برود، کتاب بنویسد و سخن بگوید.

وی عنوان کرد: باید مراقب زبان خود باشیم و اگر انسان درباره چیزی که نمی داند اظهار نظر نکند نقص نیست چرا که بدون علم سخن نمی گوید و این کار مقام او را نزد خداوند متعال و مردم بالا می برد./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات