۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۵۴۳۰۱۲
حجت الاسلام رنجبر:

حقیقت اذکار، منزه دانستن خدا از نواقص و عیوب است

رییس مجتمع فرهنگی بلال گفت: مغز و مایه اذکاری نظیر سبحان الله و الحمدلله این است که اگر به مشکل و عیبی در خود و کارها برخورد کردیم آن را از عیب و نقص خود ببینیم و خدا را از آن منزه بدانیم.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا رنجبر معاون سابق فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رییس مجتمع فرهنگی بلال و امام جماعت مسجد بلال صدا و سیما در مراسمی هفتگی که بعد از نماز مغرب سه شنبه آذر در مسجد دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: عارفان و اهل معرفت، اولیای خدا را تشبیه به نی می‌کنند زیرا اولیای الهی درون و وجودشان خالی از هوی و هوس، کینه و کدورت، بخل، حسد و حقد بوده و خداوند هر لحظه در وجود آنها است؛ به همین علت سخنان دلکش و دلنشینی از ایشان شنیده می‌شود.

وی افزود: بی تردید نی، وجود مقدس و نازنین رسول خدا(ص) است زیرا درون ایشان خالی از هوی و هوس بود و سخن ایشان از سر غرض و هوای نفس نبود، همان‌طور که نی صدایی از خود ندارد و اگر صدایی هست از نوازنده نی است، پیامبر اکرم(ص) نیز سخن و قولش از خودش نبود و تماماً از جانب خداوند تبارک و تعالی بود.

رییس مجتمع فرهنگی بلال ابراز داشت: قرآن همان حکایتی است که مولوی در شعر خود آورده و از ابتدا تا انتهای آن حکایت و شکایت از جدایی بشر دارد که از مبدأ، اصل و ریشه خود که خداوند عزوجل است دور شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: سخنان پیامبر اکرم(ص) مانند آتشی است که به وجود انسان گرما بخشیده و او را روشن می‌کند. ریزترین حرکات و سکنات پیامبر اکرم(ص) نشانه تکریم و ادب است. روایت است ایشان هر گاه می‌خواست به شخصی اشاره کند با کف دست او را نشان می‌داد، همچنین اگر در جمعی حضور داشت نگاه خود را میان همه افراد جمع تقسیم می‌کرد و این امر سبب می‌شد کسی خود را محبوب‌تر از دیگری نزد پیامبر(ص) نداند.

حجت الاسلام رنجبربا بیان اینکه  قرآن اگر تلاوت شود کتاب هدایت است، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم از ما می‌خواهد در آیات این کتاب مقدس تفکر و تامل کنیم زیرا قرآن کتاب هدایت است.

وی افزود: وقتی داستان زندگی سوره موسی(ع) را در قرآن کریم می‌خوانیم آن را به صورت یک حکایت می‌بینیم اما اگر ذره‌ای در این آیات تفکر داشته باشیم متوجه می‌شویم که خداوند در این آیات پیام هایی را برای ما قرار داده با این مضمون که اگر کسی مورد توجهات الهی قرار بگیرد خداوند او را در عین ضعف و ناتوانی از دریای آشفته دنیا نجات خواهد داد.

امام جماعت مسجد بلال صدا و سیما در پایان خاطرنشان کرد: ذکر گفتن و بیان اذکاری مانند سبحان الله و الحمدلله مثل پوست بادام است و مغز آن این است که اگر به مشکلی و عیبی در خود و کارها برخورد کردیم آن را از عیب و نقص خود ببینیم و خدا را از آن منزه بدانیم، همانطور که حضرت آدم(ع) وقتی از او پرسیده شد چرا از آن میوه خوردی، گفت خدایا ما به خودمان ظلم کردیم از سر تقصیر ما بگذر؛ این حقیقت سبحان الله است./966/پ۲۰۴/ب۲

ارسال نظرات