۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۵۴۲۹۹۰
حجت الاسلام والمسلمین ضیایی:

اطاعت از ولایت حقه راه هدایت انسان ها است

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با اشاره به اینکه انسان جویای هدایت صحیح است، گفت: اطاعت از ولایت حقه راه هدایت انسان ها است.
حجت الاسلام ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ضیایی در ادامه سلسه مباحث محاسبه النفس و مدیریت بر خویشتن، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی گفت: از عوامل وحدت می توان به سنت رسول الله و رعایت اصول تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد.

وی با اشاره به اصول تعلیم و تربیت اسلامی افزود: انسان جویای هدایت صحیح است و مؤید این مطلب روایات و قرآن کریم است.

این استاد اخلاق با اشاره به آیه 7 سوره رعد، ادامه داد: «و َيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلآ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» کافران مي گويند: چرا از جانب پروردگارش معجزه ای بر او نازل نمی شود؟ جز اين نيست که تو بيم دهنده ای هستی و هر قومی را رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی خاطر نشان کرد: در این آیه راه هدایت برای انسان ها در رجوع به خداوند، پیامبر و ولایت حقه ائمه معصوم بیان شده، که سخنی هدایتگر که پاک، حلال و عاری از هر شبهه ای است.

وی یادآور شد: در قرآن خداوند در آیاتی همچون ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین اشاره دارد خداوند انسانی که توبه نصوح کند، دوست دارد و با هدایتگران همراه می کند که آنان 14 معصوم هستند.

این استاد اخلاق خاطر نشان کرد: در قرآن بیان شده که «قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى. گفت پروردگار ما کسى است که هر چیزى را خلقتى که درخور اوست داده سپس آن را هدایت فرموده است» که این هدایتگری به وسیل واسطه های فیض پروردگار انجام می گیرد و آنان همراهان انسان در رسیدن به صراط مستقیم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی عنوان کرد: اصل بهره گیری از اراده صحیح و تصمیم بجا از سوی فاعل مختار از دیگر اصول تعلیم و تربیت اسلامی است، فاعل مختار کار، عملکرد، رفتار، اخلاق و هر آنچه از او صارد می شود صحیح است و خسران نمی بیند.

وی بیان داشت: بیان بدون علم و معرفت لفاظی است و بدون علم انسان به معرفت  نمی رسد، انسان مومن در زیر چتر الرحمن قرار می گیرد و از رحمت های خداوند برای خود جمع می کند، انسانی که دچار غفلت باشد و از دستورات تخطی کند، از سایر مومنان عقب می افتد و از صراط مستقیم فاصله می گیرد، چون عملش طبق قرآن نیست و در نهایت خسران زده است.

این استاد اخلاق عنوان داشت: اگر کسی علم نافع نداشته باشد، پس عقل فعال کاربردی اندازه خودش ندارد و عقل فعال کاربردی، با بصیرت افزایی همراه است./۹۷۰۵/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات